E-biuro, biuro wirtualne – na czym to polega?

Marek Szydełko
30.03.2023

Każdy początkujący przedsiębiorca staje przed ważną decyzją: musi dokonać wyboru adresu dla swojej działalności. W przypadku biznesów prowadzonych online, ze zdalną obsługą klienta, najczęściej jest to po prostu adres domowy przedsiębiorcy. Umówmy się jednak, że może to utrudnić pozyskiwanie klientów z wyższej półki, którzy zwracają baczną uwagę na profesjonalizm kontrahentów. Stąd coraz większe zainteresowanie budzi usługa e-biura (biura wirtualnego). Na czym to polega? To już wyjaśniamy w naszym artykule.

Co to jest e-biuro?

E-biuro to nic innego jak usługa udostępnienia wirtualnego adresu. Korzystają z niej przedsiębiorstwa, które nie posiadają własnej siedziby, a nie chcą też podawać w oficjalnej korespondencji/dokumentacji adresu domowego właściciela – czy to dla bezpieczeństwa, czy (częściej) z przyczyn wizerunkowych.

Na czym właściwie polega usługa e-biura?

E-biura, czyli adresy, pod którymi można – przynajmniej oficjalnie – prowadzić swoją działalność gospodarczą, mieszczą się w atrakcyjnych lokalizacjach. Najczęściej są to biurowce w centrach największych miast, np. Warszawy.

Fakt, że firma X mieści się przy Marszałkowskiej w Warszawie czy Piotrkowskiej w Łodzi (oczywiście tylko oficjalnie) może zrobić duże wrażenie na potencjalnym kontrahencie przedsiębiorstwa. W tym kontekście korzystanie z usługi e-biura można traktować w kategorii inwestycji w wizerunek marki biznesowej.

Nie tylko przyjmowanie korespondencji

Podstawową funkcją e-biura jest użyczenie przedsiębiorcy adresu. Duże zainteresowanie tą usługą nie dziwi, gdy weźmiemy pod uwagę, że szacunkowo nawet co trzeci przedsiębiorca w Polsce prowadzi swoją działalność w domu. Nie każdy natomiast chce, aby wiedzieli o tym kontrahenci.

Ponieważ firma korzysta z użyczonego adresu, to naturalne jest, że przychodzi pod niego różna korespondencja – na przykład z urzędów czy od kontrahentów. Stąd podstawowy pakiet usługi e-biura obejmuje również odbieranie korespondencji i informowanie o tym przedsiębiorcy.

Ponadto e-biura oferują m.in. dalsze przesłanie korespondencji na właściwy adres klienta, skanowanie dokumentów, poświadczanie odbioru listów poleconych/przesyłek kurierskich, nadawanie paczek czy nawet obsługę asystenta/sekretarki.

Korzyści e-biura

Na liście najważniejszych zalet tej usługi umieścimy:

  • bardzo niski koszt,
  • możliwość posługiwania się prestiżowym adresem,
  • rozwiązanie problemu braku siedziby i podawania adresu domowego do korespondencji z kontrahentami,
  • szereg usług dodatkowych, które mogą odciążyć przedsiębiorcę.

Ile to kosztuje?

Usługa e-biura może być bardzo kusząca również pod względem finansowym. Ta usługa kosztuje już od kilkunastu złotych netto miesięcznie – najtańsze oferty dotyczą zawarcia umowy długoterminowej, minimum 12-miesięcznej.

Oczywiście mówimy tutaj o opłacie za udostepnienie samego adresu i odbieranie korespondencji. Dodatkowo płaci się (lub wybiera droższy pakiet) za skanowanie odebranych dokumentów i przesyłanie ich na maila, obsługę telefoniczną i księgową czy zawieranie umów w ramach udzielonego pełnomocnictwa.

Pamiętaj natomiast, że e-biuro nie jest idealnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy jednak od czasu do czasu musisz spotkać się z klientem w „siedzibie” swojego przedsiębiorstwa. Co prawda niektóre e-biura oferują możliwość wynajęcia sali konferencyjnej czy gabinetu, jednak klient prawdopodobnie od razu się zorientuje, że nie prowadzisz działalności pod tym adresem, co może podważyć zaufanie do Twojego biznesu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie