Dlaczego opłaca się dołączyć do grupy biznesowej? Sprawdź argumenty

Mateusz Rąbalski
01.04.2022

Grupy biznesowe nie są żadną nowością. To rozwiązanie funkcjonuje od początków przedsiębiorczości, kiedy to poszczególne firmy zaczęły tworzyć grupy wspólnych interesów. Po co? Aby osiągnąć z tego tytułu konkretne korzyści – ekonomiczne i wizerunkowe. Dziś grupy biznesowe wracają do łask i coraz więcej firm chce do nich dołączać, głównie z uwagi na trudności z samodzielnym pozyskiwaniem klientów i wysokie koszty wprowadzenia nowej marki na rynek. Czy to rzeczywiście się opłaca? Zdecydowanie tak, a najważniejsze argumenty znajdziesz w naszym artykule.

Czym właściwie jest grupa biznesowa?

Grupa biznesowa to po prostu związek kilku lub wielu firm, które działają niezależnie od siebie, natomiast mogą  - choć nie muszą – występować pod wspólnym szyldem. Celem założenia takiej grupy i dołączenia do niej jest zbudowanie wspólnego zaplecza klientów oraz oferowanie możliwie jak najszerszego zakresu usług.

Ponieważ poszczególne firmy przekazują sobie klientów (rekomendują pasywnie i aktywnie usługi innych członków), to bardzo ważne jest, aby przedsiębiorstwa dołączające do grupy prezentowały zbliżony poziom jakości usług oraz produktów.

Grupa biznesowa a franczyza

Oba pojęcia są ze sobą często mylone, tymczasem mówimy tutaj o dwóch zupełnie różnych kwestiach.

Poniżej znajdziesz najważniejsze cechy grupy biznesowej, które odróżniają ją od klasycznej franczyzy:

  • grupa biznesowa jest luźnym związkiem firm, z których każda zachowuje pełną niezależność,
  • w grupie biznesowej nie ma mowy o narzucaniu wspólnej polityki cenowej i oferty produktowej,
  • członkowie grupy biznesowej nie dzielą się zyskami z franczyzodawcą.

Co daje dołączenie do grupy biznesowej?

Nie ma przypadku w tym, że dołączenie do grupy biznesowej najczęściej rozważają właściciele nowych firm, którym brakuje środków, czasu i energii na zbudowanie silnej, rozpoznawalnej marki we własnym zakresie, a także przedsiębiorcy, którzy popadli w marazm, nie rozwijają się i co gorsza nie wiedzą, jak wyjść z tego impasu.

Dołączenie do grupy biznesowej może być dla takiej firmy przełomem i przynieść kilka bardzo cennych korzyści:

  1. Dostęp do większej bazy klientów – w dodatku pochodzących z polecenia, a więc w praktyce najlepszych i najmniej kłopotliwych (np. niewykłócających się o każdą złotówkę). Odpada tutaj również wysoki koszt pozyskania klienta.
  2. Minimalny koszt zbudowania atrakcyjnej marki – dobra grupa biznesowa zaproponuje dołączającym członkom skorzystanie z opcji zaprojektowania nowej, profesjonalnej identyfikacji wizualnej w specjalnej cenie, nieosiągalnej na wolnym rynku.
  3. Doradztwo biznesowe – najcenniejszym kapitałem każdej grupy biznesowej jest wiedza i doświadczenie jej członków, którymi mogą się dzielić z innymi przedsiębiorcami. Z takiej „burzy mózgów” często biorą się inspiracje do wprowadzenia korzystnych zmian we własnym biznesie. Możemy więc tutaj mówić o wewnętrznym networkingu i doradztwie biznesowym, w dodatku dostępnym za darmo.
  4. Korzyści marketingowe – grupy biznesowe dużo inwestują w marketing, działania SEO oraz klasyczną reklamę. To ma bezpośrednie przełożenie także na rozpoznawalność poszczególnych członków grupy (np. klient, który zna już markę grupy biznesowej, szybciej zaufa firmie będącej jej członkiem).

Jak dołączyć do grupy biznesowej? Jaką wybrać?

Musimy wyraźnie podkreślić, że odniesienie wszystkich wymienionych wcześniej korzyści jest ściśle uzależnione od tego, czy Twoja firma dołączy do właściwej grupy biznesowej. Co to znaczy „właściwej”? Takiej, która kieruje się podobnymi wartościami (tak, etyka w biznesie wcale nie jest pustym frazesem!), ma możliwie jak największe portfolio klientów, a także – najważniejsze – ma silną, atrakcyjną i już rozpoznawalną markę na rynku.

Istotne jest również to, jakie warunki dołączenia stawia dana grupa biznesowa. Koniecznie sprawdź takie kwestie, jak:

  • Wszelkie koszty – za dołączenie, za identyfikację wizualną, za utrzymanie marki itd. Grupa musi otwarcie informować o opłatach.
  • Niezależność – najkorzystniej jest dołączyć do grupy biznesowej, która daje Ci pełną swobodę w zakresie prowadzenia firmy, nie wymaga dzielenia się klientami, a jedynie do tego zachęca, nie kontroluje sytuacji finansowej poszczególnych członków, nie ogranicza im wyboru klientów itd.

Sprawdź również, jak bardzo skomplikowane będzie dołączenie do wstępnie wybranej grupy biznesowej. Czy konieczna jest np. integracja systemów informatycznych, przeniesienie obecnych zasobów cyfrowych firmy na nowy serwer, zaprojektowanie nowej strony internetowej i całej identyfikacji wizualnej, zawarcie jakichś długoterminowych umów etc.

Pod względem łatwości dołączenia, korzyści oraz gwarantowanej swobody członków zdecydowanie wyróżnia się grupa biznesowa Soluma Group, do której mogą przystąpić zarówno istniejące, jak i dopiero zakładane firmy. Szczegóły i omówienie całego procesu znajdziesz na https://solumagroup.pl/dolacz-do-nas/na-czym-to-polega.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.