Większość przedsiębiorców, szczególnie tych z młodszego pokolenia, słyszała o budowaniu marki biznesowej. Wielu nawet zdaje sobie sprawę z konieczności poniesienia tej inwestycji w celu zapewnienia sobie stałego rozwoju firmy oraz osiągnięcia mocnej pozycji rynkowej na lata. Wciąż jednak wokół tematu budowania marki przedsiębiorstwa obowiązuje wiele mitów. Najpopularniejsze z nich obalamy w naszym poradniku.
Mitem jest twierdzenie, że budowanie marki biznesowej kończy się wraz z zaprojektowaniem „fajnego” logo. Owszem, znak graficzny marki jest szalenie ważny, natomiast stanowi tylko jeden z wielu elementów składających się na jej obraz w oczach przedstawicieli grupy docelowej.
Nadal nie brakuje przedsiębiorców, którzy utożsamiają budowanie marki biznesowej z zaszachowaniem konkurencji najniższymi cenami. Jeśli rzeczywiście chcesz, aby Twoja marka była kojarzona jako najtańsza, to rzeczywiście ta taktyka może się sprawdzić. Pamiętaj jednak, że docelowo na rynku na pewno pojawią się firmy mogące zaoferować jeszcze niższe ceny, dlatego jest to podejście wyjątkowo krótkowzroczne.
Kampania reklamowa, zwłaszcza o dużym zasięgu, faktycznie może być bardzo pomocna przy zwiększaniu rozpoznawalności marki w grupie docelowej. Problem w tym, że najpierw… trzeba tę markę mieć. Reklama nie jest substytutem kreowania marki, ale narzędziem wspierającym sprzedaż. Jeśli zaczniesz reklamować firmę, która nie budzi żadnych skojarzeń i nie ma elementów wyróżniających, to taka kampania na dłuższą metę nie przyniesie wymiernych efektów.
Błąd, a nawet wielbłąd! Postawa pracowników, ich sposób komunikowania się z klientami, a nawet to, co piszą w swoich mediach społecznościowych ma kolosalny wpływ na postrzeganie marki przedsiębiorstwa. Dlatego ważnym etapem procesu kreowania wizerunku marki jest opracowanie jasnej instrukcji komunikacji językowej, aby każdy pracownik kojarzony z marką (np. poprzez obsługę sprzedaży) wiedział, czego unikać i jak prezentować markę podczas chociażby tworzenia treści na blog, profile w social media czy nawet pisania maili do klientów.
Nie jest to prawda, natomiast wielu przedsiębiorców wciąż żyje w przeświadczeniu, że jeśli w sieci zaczną dominować negatywne opinie klientów, to kilkoma kliknięciami myszki można je po prostu wymazać. To tak nie działa. O wiele lepszym wyborem jest dbanie o wizerunek przedsiębiorstwa poprzez pozyskiwanie pozytywnych opinii oraz łagodzenie wydźwięku tych negatywnych, co stanowi podstawę procesu budowania marki biznesowej.