Czy pracodawca może wymagać od pracownika używania prywatnego sprzętu do pracy?

Maciej Piwowski
29.05.2025

W dobie pracy zdalnej i hybrydowej tytułowe pytanie nabiera szczególnej wagi. Pracodawcy muszą stosować się do konkretnych przepisów, które nie pozwalają na przymuszanie pracowników do wykonywania obowiązków służbowych przy użyciu prywatnego sprzętu, na przykład komputera czy telefonu. Kodeks pracy jedynie dopuszcza taką możliwość, ale po spełnieniu określonych warunków. Wszystko wyjaśniamy w naszym poradniku.

Zapewnienie sprzętu do obowiązek pracodawcy

Zgodnie z przepisami, to pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi odpowiednich narzędzi do pracy. Korzystanie z prywatnego sprzętu jest możliwe, ale tylko za zgodą pracownika.

Taka zgoda najlepiej, aby była wyrażona na piśmie, a sama kwestia użytkowania prywatnego sprzętu została uregulowana w wewnętrznych dokumentach firmy – np. regulaminie pracy lub umowie o pracę.

To nie jest najlepszy pomysł

Choć sytuacja, w której pracownik korzysta z własnego sprzętu do wykonywania obowiązków służbowych, może się wydawać wymarzona dla pracodawcy (oszczędność pieniędzy, brak kosztów serwisowania sprzętu etc.), to w praktyce należy traktować to rozwiązanie jako tymczasowe czy awaryjne.

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość ryzyka zaistnienia podejrzeń np. o mobbing. Jeśli pracownik otrzymuje służbowe wiadomości poza godzinami pracy i siłą rzeczy odczytuje je korzystając z prywatnego komputera, to może słusznie uznać to za naruszenie jego prawa do odpoczynku.

Kontrowersyjne jest także instalowanie służbowego oprogramowania na prywatnym urządzeniu, zwłaszcza takiego, które może być wykorzystywane do śledzenia aktywności pracownika w czasie wolnym.

Osobną kwestią pozostaje bezpieczeństwo. Prywatne urządzenia nie zawsze spełniają rygorystyczne wymogi w zakresie ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi, pracownicy w czasie wolnym korzystają z nich w dowolny sposób, nierzadko ryzykowny, co samo w sobie generuje wysokie prawdopodobieństwo np. wykradzenia danych firmowych, ich utraty czy wycieku, narażając firmę na ogromne problemy prawne i finansowe.

Wniosek? Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zaopatrzenie pracowników, również zdalnych, w niezbędny sprzęt i niepoleganie na ich prywatnych urządzeniach.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie