Zatrudnianie pracowników tymczasowych – wszystko, co musisz o tym wiedzieć

Redakcja
20.11.2024

Pracownicy tymczasowi, jak sama nazwa wskazuje, nie są trwale związani z pracodawcą. Pojawiają się w firmie tylko na chwilę, kiedy są rzeczywiście potrzebni. Mogą być natomiast bardzo cennym wsparciem dla przedsiębiorstwa, które np. dostało duże zlecenie i wie, że nie będzie w stanie go zrealizować w oparciu o swoją obecną kadrę. Jeśli rozważasz zatrudnienie pracowników tymczasowych, to na dobry początek poznaj najważniejsze kwestie związane z taką formą współpracy, włącznie z obowiązującymi przepisami – nie ma tutaj bowiem pełnej dowolności. Zapraszamy do lektury.

Czym jest praca tymczasowa?

Praca tymczasowa to specyficzna forma zatrudnienia, w której pracownik świadczy pracę za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej na rzecz przedsiębiorcy nazywanego formalnie „pracodawcą użytkownikiem”.

Ta forma zatrudnienia z góry zakłada jej tymczasowy charakter. Najczęściej więc pracownicy tymczasowi wykonują zadania o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym, których nie dałoby się terminowo wykonać przy zaangażowaniu wyłącznie stałych pracowników pracodawcy użytkownika. Pracownik tymczasowy może również wykonywać obowiązki nieobecnego pracownika, którego po prostu zastępuje.

Rola agencji pracy tymczasowej

Pracodawca użytkownik nie zatrudnia pracownika tymczasowego bezpośrednio. Pracownik ten formalnie jest zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej, która bierze na siebie wszelkie obowiązki pracodawcy, w tym wypłatę wynagrodzenia oraz odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne.

Koszt skorzystania z usług takiej agencji obejmuje zarówno wynagrodzenie pracownika, jak i opłaty na rzecz agencji. Jest to zatem typowa współpraca B2B, gdzie pracodawca użytkownik kupuje usługę, nie tworzy natomiast nowego stanowiska pracy.

Wybór agencji nie powinien być przypadkowy. Należy bardzo dokładnie sprawdzić jej kwalifikacje, ocenić wiarygodność, upewnić się, że jest wpisana do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez marszałka województwa (można to zweryfikować w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia) oraz posiada ubezpieczenie OC.

Przed skierowaniem pracowników tymczasowych do pracy w konkretnym zakładzie, agencja i pracodawca użytkownik muszą uzgodnić kilka podstawowych kwestii, w tym:

  • rodzaj pracy, którą ma wykonać pracownik,
  • wymagania kwalifikacyjne,
  • czas trwania pracy tymczasowej,
  • wymiar czasu pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wysokość wynagrodzenia,
  • zasady BHP, dotyczące przerw, grafiku etc.

Kiedy nie można zatrudnić pracownika tymczasowego?

Przy zatrudnianiu pracowników tymczasowych obowiązują konkretne ograniczenia. Przede wszystkim nie wolno im zlecać prac szczególnie niebezpiecznych, które wymagają specjalnych kwalifikacji.

Pracownicy tymczasowi nie mogą też zastępować pracowników uczestniczących w strajku oraz wykonywać pracy wymagającej uzbrojenia, np. ochrony z bronią palną czy użycia środków do obezwładniania osób.

Przepisy zabraniają także kierowania pracowników tymczasowych do pracy tego samego rodzaju, co pracownik, z którym pracodawca użytkownik rozwiązał stosunek pracy z przyczyn niezależnych od pracownika w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

Obowiązki pracodawcy wobec pracownika tymczasowego

Pracownik tymczasowy zachowuje identyczne prawa jak ten zatrudniony na stałe. Nie można go w żaden sposób dyskryminować. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków wykonywania pracy (zapewnienie odzieży roboczej, środków ochrony indywidualnej oraz odpowiedniego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy), ewidencjonowanie czasu pracy oraz respektowanie prawa do urlopu.

To jest ważne:

Jeśli pracownik tymczasowy pracuje dla danego pracodawcy użytkownika przez co najmniej 6 miesięcy, to musi mieć możliwość skorzystania z urlopu wypoczynkowego.

Na jak długo można zatrudnić pracownika tymczasowego?

Przepisy jasno określają maksymalny czas trwania pracy tymczasowej u jednego pracodawcy użytkownika. Pracownik może być zatrudniony na zasadach pracy tymczasowej maksymalnie:

  • 18 miesięcy w okresie 36 kolejnych miesięcy. Po upływie tego czasu pracownik może być skierowany do pracy u tego samego pracodawcy dopiero po upływie 18 miesięcy.
  • 36 miesięcy, jeśli pracownik zastępuje nieobecnego pracownika pracodawcy użytkownika.

Ograniczenia te obowiązują niezależnie od rodzaju umowy, a pracodawca użytkownik nie może przekraczać tych limitów, nawet jeśli korzysta z usług różnych agencji pracy tymczasowej.

To jest ważne:

Pracodawca naruszający przepisy dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych musi się liczyć z karą grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł.

Podsumowanie

Zatrudnienie pracownika tymczasowego to popularne i często bardzo korzystne rozwiązanie. Zapewnia pracodawcy użytkownikowi sporą swobodę w zakresie utrzymania stanu zatrudnienia, eliminując konieczność tworzenia nowych, kosztownych etatów, które za kilka miesięcy mogą się okazać zbędne.

Trzeba natomiast pamiętać, że pracownicy tymczasowi nie są tanią siłą roboczą i nie stanowią substytutu dla wykwalifikowanych pracowników etatowych. Ich zatrudnienie jest rozwiązaniem wyłącznie przejściowym, co nie oznacza, że tacy pracownicy mają mniej praw i nie trzeba się z nimi liczyć.

Autor: Grzegorz Wiśniewski, red. naczelny Mindly.pl, CEO Soluma Group, CEO Soluma Interactive.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie