Agencja pośrednictwa pracy może być bardzo dochodowym biznesem, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy wielu pracodawców ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Wówczas firmy zgłaszają się do agencji gwarantujących „dostarczenie” odpowiednich osób. Jeśli myślisz nad założeniem takiej agencji, to musisz zacząć od poznania wymagań formalnoprawnych.
Aby móc prowadzić taką agencję niezbędne jest założenie działalności gospodarczej oznaczonej odpowiednim kodem. Dla agencji przeznaczone są następujące kody PKD:
Warto wiedzieć, że nie zawsze konieczne jest wpisanie swojej działalności do rejestru. Obowiązek ten nie dotyczy sytuacji, w których:
Agencja pośrednictwa pracy może być prowadzona w dowolnej formie działalności gospodarczej. Może więc być jednoosobową DG, spółką cywilną, spółką jawną, spółką komandytową, spółką komandytowo-akcyjną, spółą z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółką akcyjną.
Pamiętaj
Od wyboru formy zależy to, gdzie musisz zarejestrować swoją działalność: w CEIDG (jednoosobowa DG lub spółka cywilna) lub w KRS (pozostałe formy).
Przedsiębiorca prowadzący agencję pośrednictwa pracy ma do wyboru jedynie dwie formy opodatkowania, czyli zasady ogólne lub podatek liniowy. Zgodnie z przepisami agencje tego typu nie mogą podlegać opodatkowaniu dochodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie dotyczy to jedynie agencji pracy tymczasowej.
Pamiętaj
W zależności od poziomu przychodów wysokość podatku na zasadach ogólnych wynosi 18 lub 32 procent. Podatek liniowy to natomiast stała stawka 19 procent.
Oczywiście musisz także podjąć decyzję, czy chcesz być płatnikiem VAT. Z punktu widzenia Twoich klientów, czyli przedsiębiorców, jest to zdecydowanie korzystne (możliwość odliczenia podatku od towarów i usług), dlatego nie powinieneś mieć tutaj żadnych dylematów.
Oczywiście głównie na prowizjach od firm, dla których agencja znalazła pracowników. W przypadku usługi tzw. leasingu pracowniczego w grę wchodzi zarabianie na stawkach wynegocjowanych z klientami. W takiej sytuacji to agencja formalnie zatrudnia ludzi, a następnie oddelegowuje ich do pracy u swojego klienta.
Chcąc zrobić naprawdę dobry biznes na pośrednictwie pracy, warto rozszerzyć swoją ofertę o pracowników zagranicznych, szczególnie z Ukrainy i Gruzji. Z powodu braku polskich fachowców, to właśnie emigranci są obecnie bardzo poszukiwani.