Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami to dokument wydawany przez organ skarbowy na wniosek przedsiębiorcy. Bywa on niezbędny wtedy, gdy właściciel firmy chce np. wystartować w przetargu, zaciągnąć kredyt w banku czy chociażby nabyć jakiś sprzęt na raty czy wziąć samochód w leasing. Jak zatem uzyskać takie zaświadczenie? Przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję krok po kroku.
Możesz się ubiegać o zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami:
Pamiętaj, że zaświadczenie potwierdza Twoją aktualną sytuację podatkową, dlatego może się okazać, że np. bank nie będzie honorować dokumentu wystawionego kwartał wcześniej. O zaświadczenie najlepiej jest więc występować na bieżąco, w miarę zapotrzebowania na nie ze strony kontrahenta, banku, organu ogłaszającego przetarg etc.
Takie wnioski są przyjmowane w czterech miejscach:
Warto wiedzieć
Wniosek możesz złożyć osobiście, listownie lub elektronicznie, przy czym w tym ostatnim przypadku musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany.
Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia online
W wybranym punkcie złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Urząd nie może wymagać od Ciebie żadnych dokumentów poświadczających Twoją sytuację, ponieważ musi bazować tutaj na informacjach własnych oraz uzyskanych od innych podmiotów.
Poza wnioskiem musisz dołączyć także:
Pamiętaj
Dowodem zapłaty może być potwierdzenie przelewu, skan lub zdjęcie dowolnego dowodu (jeśli składasz wniosek online).
Składając wniosek przez Internet nie musisz od razu dołączać dowodu zapłaty – masz na to jeszcze 3 dni robocze. Dowód możesz więc złożyć w urzędzie lub wysłać go, jako załącznik do pisma ogólnego przez ePUAP.
Urząd ma dokładnie 7 dni na wydanie zaświadczenia, o ile Twój wniosek jest kompletny i nie trzeba uzupełnić żadnych informacji. W przeciwnym razie to Ty będziesz mieć 7 dni na spełnienie życzeń urzędnika prowadzącego Twoją sprawę.
Ważne!
Jeśli w Twojej sprawie toczy się jakieś postępowanie, to i tak otrzymasz zaświadczenie w ustalonym terminie, ale z adnotacją, że trwa takie postępowanie.
Gotowe zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami otrzymasz w formie elektronicznej, listownie (jeśli zaznaczyłeś taką opcję we wniosku) lub możesz je odebrać osobiście/przez pełnomocnika w urzędzie.
Oczywiście mówimy tutaj o sytuacji, w której w ogóle istnieją podstawy do wydania Ci zaświadczenia. Urząd może odmówić, jeśli Twoje żądania we wniosku nie pokrywają się z informacjami, do jakich dotarł urzędnik – czyli np. masz jakieś zaległości podatkowe, choć o tym nie wiesz, nie pamiętasz lub… celowo to zataiłeś we wniosku. Wówczas dostaniesz stosowne postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie w ciągu 7 dni od chwili otrzymania pisma.