Profil zaufany daje bardzo szerokie możliwości w zakresie korzystania z tzw. e-administracji. Jest to szczególnie korzystne z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy dzięki profilowi mogą uniknąć konieczności osobistego odwiedzania urzędów. Założenie profilu zaufanego jest bardzo proste i można to zrobić na kilka sposobów. Omawiamy je w naszym poradniku.
Niektóre banki działające w Polsce umożliwiają założenie profilu zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej. Na pewno taką możliwość mają klienci mBanku, Santander Banku oraz Millenium Banku. Aby założyć profil wystarczy zalogować się do swojej bankowości internetowej, odnaleźć odpowiednią zakładkę i postępować zgodnie z poleceniami.
Uwaga!
Zakładając profil zaufany przez bank będziesz musiał za każdym razem logować się do bankowości elektronicznej, by potwierdzić swoją tożsamość. Nie jest to więc najwygodniejsza opcja.
Jeśli masz już nowy typ dowodu osobistego, wydawanego od 4 marca 2019 roku, to możesz założyć profil zaufany wykorzystując do tego telefon komórkowy z obsługą NFC. Wówczas wystarczy tylko pobrać aplikację eDO App z Google Play lub App Store, a następnie zeskanować dowód kamerką wbudowaną w smartfon. W tym celu wejdź na stronę www.login.e-dowod.gov.pl i postępuj zgodnie z instrukcją.
Na szczęście nie trzeba jej odbywać w siedzibie urzędu. Profil zaufany z pomocą urzędnika można założyć w 100% online – potrzebujesz tylko komputera z dostępem do Internetu oraz kamerką. Wideo rozmowa z urzędnikiem (na którą trzeba się umówić) pozwala założyć tymczasowy profil zaufany, który – w odróżnieniu od zwykłego – jest ważny przez 3 lata, ale oferuje dokładnie takie same funkcjonalności.
Jeśli preferujesz klasyczne rozwiązania, to możesz skorzystać z najstarszej dostępnej opcji zakładania profilu zaufanego. Wchodzisz na dedykowaną stronę internetową i wypełniasz wniosek online. Następnie wybierasz jeden z 2000 punktów stacjonarnych, w którym potwierdzisz swoją tożsamość okazują dowód osobisty lub paszport.