Zakupy ratalne są bardzo popularne wśród konsumentów, natomiast warto wiedzieć, że takie prawo przysługuje także przedsiębiorcom. Nie ma problemu z tym, aby np. kupić sprzęt komputerowy do firmy czy to na raty, czy posiłkując się inną formą finansowania. Przedsiębiorcy, którzy nie dysponują pełną kwotą w gotówce, mogą skorzystać z kilku opcji zakupu na raty. Omawiamy je w naszym poradniku.
Zakup ratalny to nic innego jak kredyt kupiecki, którego udzielają banki za pośrednictwem sklepów, na przykład salonów RTV i AGD. W tym przypadku firma od razu staje się właścicielem sprzętu, choć spłaca go w ratach. Faktura zakupowa jest księgowana w całości, stanowiąc koszt uzyskania przychodu – trzeba natomiast pamiętać, że w grę może wchodzić amortyzacja (jednorazowa lub rozłożona w czasie, w zależności od ceny zakupu).
Dodatkowo należy wiedzieć, że ewentualne odsetki można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu – w przypadku środka trwałego najczęściej w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Leasing, zarówno finansowy, jak i szczególnie operacyjny, to bardzo popularna forma finansowania dla firm. W leasingu operacyjnym sprzęt formalnie pozostaje własnością leasingodawcy, a raty leasingowe są kosztem uzyskania przychodu. Z kolei w leasingu finansowym sprzęt czy inny środek trwały (np. samochód) stanowi własność firmy leasingobiorcy, a kosztami uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne i odsetki.
Inną opcją, która umożliwi firmie dokonanie zakupu ratalnego, jest wzięcie kredytu firmowego, którym sfinansujemy np. sprzęt komputerowy, wyposażenie biura, maszynę etc. Jest to rozwiązanie (z reguły) najdroższe w obsłudze z uwagi na wysokie oprocentowanie kredytów. Zaletą jest natomiast to, że w przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, tutaj przedsiębiorca od razu staje się właścicielem zakupionego dobra (środka trwałego podlegającego amortyzacji), a w dodatku raty kredytu stanowią jego koszty finansowe, pomniejszając należny podatek.