Logo – znak, który określa Twoją markę

Jerzy Biernacki
08.06.2015

Nawet jeśli nigdy jej nie piłeś (trudno w to uwierzyć), to doskonale ją znasz. Coca-Cola. Nawet jeśli nigdy nie miałeś w ręku jej telefonu, to i tak bezbłędnie rozpoznasz jej znak. Nokia. Nawet jeśli na co dzień korzystasz z innego komputera, tabletu czy smartfona, to z pewnością kojarzysz firmę Apple. Każdą z tych marek, i wiele innych im podobnych, łączy to, że posiadają znakomite logo. I wokół niego, konsekwentnie i przez lata, budują swoją rozpoznawalność na rynku. Te wielkie firmy powinny być drogowskazem dla przedsiębiorców i dostatecznie przekonać ich, że warto zainwestować we własne logo. Ten znak będzie komunikować, czym jest Twoja firma i jaka jest jej polityka wobec jakości.

Logo mówi, jak działa Twoja firma

Nadal zbyt wielu przedsiębiorców sądzi, że logo jest jedynie dodatkiem do ich biznesu. Z tego wynikają późniejsze błędy i ogromne trudności w stworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej. Jeśli od początku decydujemy się na działanie pod szyldem brzydkiego, źle skonstruowanego logo, to później ciężko nam będzie budować na nim swoją rozpoznawalność.

Działa tu dokładnie taka sama zasada, jak w przypadku ubioru. Gdy idziemy na ważne spotkanie, nie możemy założyć trampków i wytartych jeansów. Nawet jeśli mamy ogromną wiedzę i umiejętności, od razu ustawimy się w gorszej pozycji negocjacyjnej. Zostaniemy uznani za osobę niepoważną, nieszanującą rozmówcy. Nie o to nam przecież chodzi.

Nie jest oczywiście tak, że znakomite logo załatwia sprawę i samo przyciąga do nas niezmierzoną masę klientów. Musi za nim stać także znajomość branży, umiejętności kadry, konkurencyjne ceny i doświadczenie. Możesz być jednak pewny, że złe logo bardzo Twojej firmie zaszkodzi. Klienci szukający jakości na pewno zwrócą uwagę na klasę znaku. Pomyślą, że skoro nie przykładałeś do tego żadnej wagi i nie zainwestowałeś odpowiedniej ilości czasu i pieniędzy w przygotowanie wysokiej jakości logotypu, to nie jesteś solidnym wykonawcą. Może jest to niesprawiedliwe, ale tak działa dzisiejszy biznes. W ogromnym zagęszczeniu konkurencji trzeba się wyróżnić (zobacz przykłady). Logo świetnie się do tego nadaje.

Jakie powinno być dobre logo firmowe?

Przede wszystkim musi ono komunikować najważniejsze cechy Twojej firmy. Zlecając przygotowanie logo profesjonalnemu grafikowi zostaniesz poproszony o wytłumaczenie, co wyróżnia Twój biznes na tle konkurencji, na czym budujesz swoją ofertę, jakie elementy chcesz wytłuścić. Inaczej projektuje się bowiem logo dla firm stawiających na tradycyjne wartości, solidność i jasność przekazu, a inaczej dla tych bardzo dynamicznych, działających głównie w obszarze Internetu, dopiero wchodzących na rynek.

Logo nie powinno jednak być zbyt abstrakcyjne. Klienci widząc ten znak powinni mieć szansę szybkiego domyślenia się, z jaką branżą mają do czynienia. Dlatego obecnie najsilniejszym trendem w projektowaniu logotypu jest jego opieranie na nazwie firmy. Owszem, nadal w wielu projektach pojawiają się symbole (sygnety), ale mają one nieco mniejsze znaczenie. Powód jest prosty.

Logo musi przetrwać próbę czasu. Nazwę firmy zmienia się rzadziej niż jej znak. Jeśli np. za 10 lat uznasz, że Twój logotyp wymaga odświeżenia, nie będziesz musiał na nowo budować rozpoznawalności marki. Jej siłą jest nazwa, a logo ma tę siłę tylko (lub aż) wspierać. Taki problem jakiś czas temu miała firma Peugeot, która zleciła odświeżenie logo (słynnego lwa) i spotkała się z falą krytyki. Wszystko przez to, że ów lew całkowicie zdominował obszar znaku. Na podobny krok zdecydowała się także firma Fiat, ale w jej przypadku całkowita zmiana kolorystyki nie okazała się aż takim problemem, ponieważ to nazwa marki nadal była w centrum uwagi odbiorców.

Ile kosztuje stworzenie profesjonalnego logo dla firmy?

Stawki są bardzo różne, ale należy przyjąć, że za dobrej jakości projekt przygotowany zgodnie ze ścisłymi wymaganiami klienta, grafik zażąda minimum 400-500 złotych netto. Nie jest to stawka wygórowana biorąc pod uwagę, że proces tworzenia logo trwa często kilka dni i jest poprzedzony żmudną analizą.

Na logo w żadnym wypadku nie wolno oszczędzać. To wizytówka firmy, która stanie się także centralnym elementem w procesie późniejszych działań promocyjnych. Złe logo zepsuje efekt nawet świetnej kampanii polegającej na budowaniu identyfikacji wizualnej firmy. Będzie fatalnie wyglądać na wizytówce, papierze firmowym czy w materiałach reklamowych. Tutaj po prostu nie ma miejsca na amatorskie działania. Przekaz jest bowiem dość bezwzględny: jeśli oszczędzasz na logo, prawdopodobnie oszczędzasz na całej działalności. Nie jesteś solidnym wykonawcą.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.