Identyfikacja wizualna firmy – nie tylko promocja, ale też budowanie wizerunku

Piotr Kowalczyk
08.06.2015

Tworzenie rozpoznawalnej marki jest procesem bardzo żmudnym. W przypadku wielu gigantycznych dziś korporacji trwał on dziesiątki lat i nadal jest kontynuowany. Zawsze jednak, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa, pierwszym krokiem do zbudowania pozytywnego wizerunku firmy jest inwestycja w identyfikację wizualną. Co wchodzi w jej skład?

Identyfikacja wizualna – daj się zauważyć

Tworzenie profesjonalnego wizerunku firmy należy zacząć od opracowania spójnej koncepcji wizualnej. Kluczowe znaczenie ma tu słowo spójnej, bo wszelka dowolność w kolejnych etapach działań praktycznie zawsze przynosi firmie szkodę. Dlatego najlepiej jest wszystkie prace zlecać jednej, ale doświadczonej i renomowanej agencji reklamowej. Będziemy mieć pewność, że zarówno logo, jak i strona www oraz inne elementy identyfikacyjne, zostały przygotowane zgodnie z jednym kodem.

Wizerunek firmy buduje się jednak także korzystając z dużo prostszych narzędzi niż strona www czy reklama displayowa w sieci. Robimy to na co dzień rozdając swoje wizytówki, tworząc oferty na papierze firmowym czy korzystając z profesjonalnej stopki mailowej. Są to elementy niezbędne do tworzenia rozpoznawalności biznesu w oczach klientów. Choć mogłoby się wydawać, że w dobie multimediów tradycyjne wizytówki czy papeteria odejdą do lamusa, to w rzeczywistości nadal wiele firm bardzo sobie ceni możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu. Dzięki temu klienci widzą, że nasza firma istnieje realnie, a nie tylko wirtualnie, że reprezentuje ją konkretny człowiek.

W krajach azjatyckich – bardzo dynamicznie się rozwijających – wręczanie wizytówki jest bardzo ważnym momentem podczas nawiązywania relacji biznesowych. Ten mały blankiecik zawsze wręcza się oburącz, okazują w ten sposób szacunek wobec kontrahenta. Azjaci przyjmują, że wizytówka jest odzwierciedleniem jakości firmy. Mają rację. Warto wziąć to sobie do serca, nawet jeśli nie zamierzamy nigdy nawiązywać kontaktów biznesowych z Japonią czy Chinami.

Proste elementy również budują sukces firmy

Spójna, profesjonalnie przygotowana identyfikacja wizualna jest jednym z najważniejszych elementów budowania marki. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, ale przede wszystkim jest dla naszych klientów dowodem, że mają do czynienia ze specjalistami, którym warto zaufać. Przekaz zawsze jest taki sam: jeśli firma posiada wysokiej jakości wizytówki i papeterię, a także dba o spójny wygląd e-maili, to warto z nią współpracować, ponieważ jest profesjonalna. Chaos, fatalna jakość lub wręcz brak tych elementów dyskwalifikują firmę w oczach wielu klientów.

Każda firma na świecie, która chce osiągnąć sukces na rynku, musi więc inwestować w drobne, ale w konsekwencji niezwykle istotne elementy swojego wizerunku. Podstawą jest wizytówka – zlećmy jej stworzenie profesjonalnemu grafikowi, który dobierze odpowiednie proporcje, zaproponuje przejrzysty układ i podpowie, na jakiej grubości papierze warto blankiet wydrukować. Wybrana drukarnia online udzieli Ci dodatkowych wskazówek.

Normą w profesjonalnym biznesie powinno być również korzystanie z papieru firmowego. Przygotowujemy na nim oferty drukowane i cyfrowe (zapisane w ogólnodostępnym formacie PDF). Tak przygotowana propozycja wykonania zlecenia jest nie tylko przyjemniejsza w odbiorze, ale także dodatkowo podkreśla nasze zaangażowanie i mówi odbiorcy, że jesteśmy profesjonalni. Oferta stworzona w zwykłym dokumencie tekstowym, źle sformatowana, bez wskazania osoby kontaktowej, bardzo źle się prezentuje. W ten sposób tracimy klientów. Stworzony przez grafika papier firmowy jest zatem absolutnie niezbędny do budowania pozytywnego wizerunku własnej firmy. 

Na koniec wspomnijmy jeszcze o drobnym elemencie, na który bardzo często nie zwracamy kompletnie uwagi. Stopka maila. Wiele firm zupełnie nie zwraca na to uwagi, a to poważny błąd. Profesjonalnie sformatowany mail jest dla jego odbiorcy bardziej wiarygodny, lepiej się go czyta. Większość z nas jest estetami, którzy lubią symetrię i porządek. Chaotyczna stopka, a wręcz jej brak, to po prostu zachęta do wyrzucenia naszego maila do kosza. W ten sposób nie zbudujemy swojej wiarygodności.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie