Strona internetowa jest podstawowym śladem działalności firmy, a w praktyce najważniejszym narzędziem do prezentacji oferty i promowania marki przedsiębiorstwa. Z badania „Bezpieczni na e-zakupach 2022” wynika, że już 87 proc. Polaków korzysta z Internetu, a 71 proc. robi to codziennie. Jednocześnie blisko 80% internautów robi zakupy online oraz wyszukuje informacji o produktach czy usługach właśnie w Internecie. Jako przedsiębiorca nie możesz tego lekceważyć, dlatego podjąłeś naturalną decyzję o zainwestowaniu w profesjonalną stronę www.
Niezależnie od tego, czy ma to być Twoja pierwsza witryna, czy może kolejna, to na dobry początek dowiedz się, jak zamówić stronę internetową dla firmy. Od tego etapu w dużej mierze zależy końcowy efekt i rzeczywista przydatność biznesowa Twojej nowej witryny.
Strona internetowa to bardzo szerokie pojęcie. Wyobraź sobie, że wchodzisz do salonu fryzjerskiego i mówisz: „Proszę mi zrobić ładną fryzurę”, nie precyzując ani długości cięcia, ani preferowanego koloru włosów itd. Podobnie wygląda to w przypadku zamawiania strony internetowej dla firmy.
Musisz wiedzieć, czego tak naprawdę potrzebujesz. Czy ma to być prosta strona-wizytówka, sklep internetowy, czy może strona hybrydowa (wizerunkowa z elementami sprzedażowymi)? Pomyśl, czy pozyskujesz zlecenia głównie na drodze rozmowy z zainteresowanym klientem (czyli świadczysz usługi), czy raczej skupiasz się na szybkiej sprzedaży przy minimalnym zaangażowaniu w zakresie obsługi (sprzedaż produktów). Pod tym kątem zostanie dopasowana właściwa strona internetowa dla Twojej firmy.
Jeszcze przed skontaktowaniem się z agencją, która będzie odpowiedzialna za zaprojektowanie firmowej strony www, warto z grubsza określić swój budżet. Oczywiście nie licz na to, że uda Ci się zamówić profesjonalną, unikalną, nowoczesną i funkcjonalną stronę za 2000 złotych – te czasy bezpowrotnie minęły.
Obecnie za firmową stronę www trzeba zapłacić minimum około 700 zł netto, przy czym będzie to strona postawiona na gotowym szablonie graficznym. Oczywiście nie musi to być wada – jeśli masz małą firmę i na tym etapie zależy Ci jedynie na tym, aby „być w Internecie”, to taka strona może być w zupełności wystarczająca.
Jeśli jednak oczekujesz naprawdę świetnego, unikalnego efektu, a przy tym zależy Ci na usłudze all inclusive, z przygotowaniem tekstów (w tym na bloga), optymalizacją pod SEO, wieloma dodatkowymi podstronami, modułem sklepu i obcojęzyczną wersją językową, to Twój budżet powinien być znacznie większy (od około 10 000 zł netto do nawet ponad 30 000 zł netto).
Podkreślmy tutaj, że chodzi o agencje marketingowe, a nie freelancerów czy „znajomego informatyka kolegi z pracy”. Strona internetowa dla firmy to zbyt ważne narzędzie, aby opłacało się eksperymentować z jakością. Wróć do przytoczonej wcześniej analogii z salonem fryzjerskim – czy przed wielkim wyjściem oddasz swoje włosy w ręce przypadkowej osoby napotkanej na ulicy? No właśnie.
W Internecie poszukaj agencji marketingowych, które budzą Twoje zaufanie. Zwróć uwagę na ich dotychczasowe realizacje i oceń, czy taki styl projektowania stron Ci odpowiada. Analizując cennik sprawdź, czy jest on bardzo szczegółowy i uwzględnia wszystkie elementy składające się na usługę zaprojektowania strony www – to minimalizuje ryzyko, że na końcu wyjdą na jaw jakieś ukryte koszty.
Po otrzymaniu konkretnych ofert od kilku agencji przeanalizuj je pod kątem rzeczywistej atrakcyjności. Jeśli agencje prezentują zbliżony poziom jakości prac, a zaproponowane ceny zbytnio od siebie nie odbiegają, to przyjrzyj się szczegółom oferty.
Sprawdź, co agencja zapewnia w podanej cenie – czy obejmuje ona m.in. opracowanie tekstów, optymalizację pod Google, zakup i wdrożenie certyfikatu SSL (ważne ze względów bezpieczeństwa i pozycjonowania strony w wyszukiwarce), opiekę techniczną czy zakup domeny internetowej.
Pamiętaj, że najniższa cena nie powinna być kluczowym kryterium wyboru oferty – zwłaszcza, że może ona wynikać z wielu ukrytych kosztów, które zaskoczą Cię na etapie rozliczenia.
Żadna profesjonalna agencja marketingowa nie przystąpi do prac bez otrzymania szczegółowych informacji od klienta na temat oczekiwanych przez niego rozwiązań. Agencja musi wiedzieć, z ilu podstron ma się składać witryna, jaka jest preferowana przez klienta kolorystyka, czy w zakładce kontaktowej ma się znaleźć formularz, mapka ze szczegółami dojazdu, przycisk do szybkiego wybierania numeru telefonu itd.
Takie informacje możesz przekazać w briefie, który jest podstawą dalszych działań podejmowanych przez agencję. Jeśli nie do końca wiesz, czego oczekujesz po stronie, to zamów konsultację z doradcą/project managerem, który jest opiekunem projektu. Doradca wyjaśni Ci wszystkie zawiłości związane z budową strony i podpowie najlepsze rozwiązania dostępne w Twoim budżecie.
Projektowanie strony internetowej to proces, który może zająć nawet kilka tygodni. Nie ma sensu naciskać na jego przyspieszenie, ponieważ dobre agencje mają swój harmonogram pracy i nie mogą rzucić wszystkiego dla jednego klienta.
W trakcie realizacji strony będziesz otrzymywać projekty do akceptacji, na przykład zamówione teksty, layout strony czy poszczególne elementy programistyczne. Staraj się je szybko opiniować, aby nie blokować dalszych ruchów agencji.
Gdy strona jest już gotowa, to przed jej uruchomieniem agencja poprosi Cię jeszcze o ostateczną akceptację. Jest to ostatni moment, w którym możesz zgłosić ewentualne uwagi i otrzymać bezpłatne poprawki, o ile wynikają one z błędów czy niedopatrzeń agencji. Po zaakceptowaniu strony zostanie ona zaimplementowana i w ciągu kilku dni powinna zostać zaindeksowana w Google.
Na koniec agencja wystawi Ci fakturę (częściowo usługa została już opłacona w ramach zaliczki) i poprosi o rozliczenie się z nią. Gdy to nastąpi, otrzymasz dostęp do systemu CMS (możliwość samodzielnego aktualizowania treści na stronie) oraz zostaną Ci przekazane pełne prawa do strony, która oficjalnie stanie się Twoją własnością – w przyszłości np. będziesz mógł przenieść ją na inny serwer, gdyby zaszła taka potrzeba.
Zamówienie strony internetowej dla firmy nie musi być ani uciążliwe, ani czasochłonne. Jeśli postawisz na profesjonalną agencję, która precyzyjnie określi zakres swoich prac w zaproponowanej cenie, a jej dotychczasowe realizacje potwierdzają wysokie kompetencje zespołu, to nie masz się czym przejmować. Twój udział w realizacji projektu będzie minimalny, a gotowa strona z całą pewnością wpisze się w Twoje oczekiwania i realne potrzeby Twojego biznesu.