Jeśli dopiero zaczynasz budować markę Twojego przedsiębiorstwa, to przede wszystkim musisz wiedzieć, do kogo jest ona adresowana. Wielu właścicieli firm popełnia podstawowy błąd polegający na zbagatelizowaniu kwestii grupy docelowej. Dlaczego to takie ważne? Tego dowiesz się już z naszego poradnika.
To zasadnicza kwestia, ponieważ dobra marka zawsze na takie potrzeby odpowiada. Jeśli np. Twoi klienci są rodzicami, którzy mają problem z usypianiem dziecka, to budując markę akcesoriów wspomagających bezpieczny sen na pewno trafisz do ich portfeli. Musisz to jednak najpierw wiedzieć, prawidłowo rozpoznać potrzeby grupy docelowej i wokół nich zbudować całą narrację marki.
Mogą to być najróżniejsze rzeczy: od wysokiej jakości, przez niezawodność, aż po niską cenę. W zależności od tych kryteriów zaczynamy budować wizerunek marki, podkreślając jej atuty w odniesieniu do oczekiwań grupy docelowej. Jeśli np. masz tani produkt, ale kierujesz go do wymagających klientów, to na pewno nie osiągniesz sukcesu skupiając się na akcentowaniu niskiej ceny. Konieczne będzie podkreślenie jakości, unikalności oraz zbudowanie wizerunku budzącego zaufanie.
Ta informacja jest szalenie ważna, ponieważ pozwoli wybrać odpowiednie kanały komunikacji marki. Jeśli np. Twoi klienci są ludźmi młodymi, aktywnymi w Internecie, to jasne jest, że powinieneś ich pozyskiwać głównie online i skupić się na wirtualnych narzędziach budowania oraz propagowania marki.
Internet jest jednak bardzo szerokim pojęciem – warto uściślić, czy klientów będziemy szukać na Facebooku, YouTube, Allegro, a może na portalach tematycznych poświęconych konkretnym dziedzinom życia.
Wiedząc to możemy dużo szybciej i celniej wskazać narzędzia marketingowe, po które warto sięgnąć w kampaniach reklamowych marki. Jeśli Twoi klienci są podatni na sugestie influencerów, to mądrze będzie zainwestować we współpracę z jakąś znaną twarzą, mającą autorytet w grupie docelowej marki. To jasne, że dużo atrakcyjniej będzie prezentować się marka promowana przez Roberta Lewandowskiego, jeśli oferuje ona akcesoria piłkarskie czy na przykład produkty lifestyle’owe.