Doradca klienta to taki zawód, który jest potrzebny w wielu branżach. Dlatego przeglądając portale ogłoszeniowe bez trudu natkniemy się na oferty zatrudnienia właśnie na tym stanowisku. Nie jest to natomiast praca dla każdego. Co warto wiedzieć o zawodzie doradcy klienta? Najważniejsze kwestie poruszamy w naszym poradniku.
Określenie „doradca klienta” jest bardzo szerokie, dlatego trudno jest jednym zdaniem streścić zakres obowiązków pracownika. W dużym skrócie można napisać, że zajmuje się on wszystkim, co ma związek z pozyskaniem i obsługą klienta – czy to indywidualnego, czy biznesowego. Doradca łączy więc zarówno zadania typowo sprzedażowe z utrzymywaniem długofalowych relacji z klientami.
Do najważniejszych obowiązków doradcy klienta należą:
Jak widać praca doradcy klienta jest bardzo wymagająca, bywa stresująca oraz wiąże się z koniecznością maksymalnego zaangażowania się w realizację wyznaczonych celów sprzedażowych.
Wszystko zależy tutaj od tego, jaki jest zakres obowiązków na oferowanym stanowisku. Często firmy oczekują od doradców klienta np. umiejętności obsługi kasy fiskalnej – to standard w przypadku ofert kierowanych przez sklepy stacjonarne, sieci odzieżowe etc.
Doradców klienta często szukają banki, które od pracowników będą oczekiwać przede wszystkim znajomości produktów finansowych. Z kolei hurtownie budowlane zawsze w ogłoszeniach zaznaczają, że doradca powinien orientować się w branży materiałów do budowy domów, materiałów instalacyjnych etc.
Jeśli natomiast chodzi o uniwersalne wymagania stawiane doradcom klienta, to trzeba tutaj wspomnieć przede wszystkim o wysokiej kulturze osobistej, dobrej prezencji (nie dotyczy pracy doradcy telefonicznego), doświadczeniu w sprzedaży bezpośredniej oraz posiadaniu prawa jazdy kategorii B.
Naturalnym źródłem takich ofert są oczywiście portale ogłoszeniowe i portale kariery. Wpisując w wyszukiwarkę frazę praca doradca klienta od razu otrzymamy setki propozycji zatrudnienia od firm z najróżniejszych branż.
Chcąc odpowiedzieć na ogłoszenie warto dokładnie zapoznać się z jego treścią i dopasować swoje CV do oczekiwań potencjalnego pracodawcy, np. podkreślić doświadczenie w bezpośredniej pracy z klientem czy umiejętność obsługi kasy fiskalnej, oprogramowania sprzedażowego etc.
Na tym stanowisku standardem jest system wynagrodzenia prowizyjnego, czyli zależnego od osiąganych wyników i realizacji planów sprzedażowych. Doradca może więc liczyć na tzw. podstawę (na poziomie lub nieco powyżej pensji minimalnej) oraz wysoką prowizję, która de facto stanowi najważniejszą część jego wynagrodzenia.
Bez wątpienia tak, ponieważ fundamentem działalności każdej firmy jest sprzedawanie swoich produktów lub usług. Dobry doradca klienta to skarb, który ma ogromny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, stąd trudno się spodziewać, aby w przyszłości zabrakło pracy dla osób mających naturalne predyspozycje do sprzedaży.
Artykuł partnera