Doradztwo personalne polega na świadczeniu wysoce wyspecjalizowanych usług na podstawie wiedzy fachowej i znajomości rynku pracy. Podstawą do świadczenia takiej usługi jest stosunek prawny wiążący doradcę z klientem -- umowa zawierająca elementy zlecenia, a co za tym idzie, będąca umową starannego działania.
Tak rozumiane doradztwo personalne jest działalnością gospodarczą mającą na celu świadczenie usług pracodawcom w poszukiwaniu pracowników, spełniających określone przez pracodawcę wymogi. Doradca personalny działa na zlecenie pracodawcy i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie, a istotą jego działania nie jest jedynie kojarzenie pracowników z pracodawcami.
Doradca personalny to zawód od niedawna funkcjonujący na polskim rynku pracy. Bywa on określany także łowcą talentów czy łowcą głów (headhunterem). Trudni się nie tylko doborem odpowiednich kandydatów na konkretne stanowiska, ale także szkoleniami, treningiem i edukacją
na temat zarządzania zasobami ludzkimi. Doradca personalny powinien mieć wiedzę o człowieku i osobowości zawodowej a z drugiej strony wiedzę o zawodach i potrafić połączyć te dwa elementy.
Osoby zajmujące się doborem najodpowiedniejszych ludzi na określone stanowiska muszą posiadać wiele konkretnych cech charakteru, a być może nawet talentów. Kluczową cechą jest umiejętność słuchania, bystrej obserwacji i wyciągania wniosków. W tym zawodzie niezbędna jest także intuicja, oparta jednak na wiedzy o przeszłości kandydata. Wreszcie doradcy personalni powinni posiadać umiejętności mediacyjne, umiejętność nakłaniania do zmiany pracy i przekonywania do oferty pracy.
Działania podejmowane przez pracodawcę w celu przyciągnięcia i dokonania wyboru najlepszego kandydata można porównać do decyzji inwestycyjnej. Korygowanie nieprzemyślanej lub błędnej decyzji może zabierać dużo czasu i okazać się kosztowne. Podjęcie dobrej decyzji może przynieść efekty dalece przewyższające początkowe oczekiwania stron. Wybór właściwej osoby nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Za to nieodzowne są posunięcia rozważne, zaplanowane i starannie przygotowane.
Wybór firmy rekrutacyjnej niesie za sobą istotne konsekwencje natury finansowej, jakościowej oraz PR’owej dla firmy zlecającej. Niewłaściwa decyzja może stać się powodem znacznych strat finansowych w postaci zapłaconego honorarium oraz strat bezpośrednich i pośrednich związanych z przedłużającym się wakatem, a także strat czasowych, strat wizerunku firmy w postrzeganiu kandydatów, czyli osób z branży zleceniodawcy. W trakcie procesu rekrutacyjnego konsultant ( doradca) jest niejako reprezentantem firmy zleceniodawcy. Właściwie dobrana firma doradcza to maksymalizacja relacji ceny do wyniku oraz czasu.
Usługi w zakresie rekrutacji i selekcji dominują w działalności agencji doradztwa personalnego- są najczęściej przez nie oferowane, oraz stanowią największą część obrotów. Zadaniem agencji nie jest poszukanie kandydata, ale przekonanie go do zmiany pracy.
Przy podpisaniu umowy na usługi doradztwa personalnego należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Klient określa swoje wymagania wobec przyszłego pracownika, które są konsultowane z doradcą , oraz swoją ofertę jako pracodawca. Oferta dotyczy charakteru pracy, zespołu współpracowników, wynagrodzenia, innych profitów (samochód służbowy), kariery, innych możliwości, szkolenia zawodowe. Po sprecyzowaniu wymagań i oferty, następuje podpisanie umowy.
Sporządzona umowa zawiera ustalenia w następujących kwestiach:
Zlecenie jest wykonane w momencie dokonania przez pracodawcę wyboru odpowiedniego (odpowiednich) kandydata(kandydatów) i zatrudnienia go (ich). Firma wykonująca te zlecenie, udziela gwarancji na kandydata na określony czas- gdyby przyjęty kandydat zwolnił się, lub został zwolniony, zleceniobiorca jest zobowiązany do przedstawienia nowego kandydata na własny koszt. Udzielenie gwarancji (3-12 miesięcy) wpływają na cenę usługi.
Tekst powstał przy współpracy z Vendoria.pl.