Znak towarowy to kluczowy element identyfikacji marki, który pozwala wyróżnić ją na rynku. Powinien być unikalny i niepowtarzalny, dzięki czemu właściciel znaku zyska możliwość jego rejestracji, zapewniając sobie jego prawną ochronę. Szczegóły tego procesu omówiliśmy już w innym artykule (zobacz: Znak towarowy: jak go zastrzec i ile to kosztuje?) , natomiast teraz przyjrzymy się bliżej popularnym symbolom związanym z ochroną znaku oraz innej własności intelektualnej marki. Wszyscy je widujemy, ale wiele osób nie wie, co tak naprawdę oznaczają. Czas je zatem rozszyfrować.
To jeden z najczęściej spotykanych symboli bezpośrednio związanych z tematem ochrony znaku towarowego. Jego obecność przy znaku, na przykład logotypie marki czy jej nazwie, informuje o tym, że dany znak jest zarejestrowany w urzędzie odpowiedzialnym za ochronę własności intelektualnej (np. EUIPO w Unii Europejskiej lub USPTO w USA).
Posiadacz znaku towarowego uzupełnionego o symbol ® ma wyłączne prawo do jego używania w kontekście określonych towarów lub usług. Ochrona prawna jest bardzo szeroka i przede wszystkim obejmuje zakaz korzystania z tego znaku przez inne podmioty, chyba że zgody na to udzielił właściciel.
Co więcej, używanie znaku np. w sklepie internetowym, w którym oferujemy produkty danej marki, musi się odbywać zgodnie z zasadami ochrony – m.in. niedopuszczalne jest modyfikowanie znaku towarowego.
Zapamiętaj:
Symbolu ® można używać wyłącznie po zarejestrowaniu znaku towarowego. W każdej innej sytuacji jest to niedopuszczalne i może narazić na konsekwencje prawne.
Ten symbol również często towarzyszy różnym znakom towarowym, przy czym należy wiedzieć, że jego „moc” jest słabsza niż w przypadku symbolu ®. TM informuje nas jedynie, że dany znak towarowy jest używany jako oznaczenie handlowe, natomiast nie musi to oznaczać, że został zarejestrowany. Innymi słowy: marki mogą oznaczać swoje znaki symbolem TM, nawet jeśli nie zostały one objęte ochroną patentową.
Znak TM informuje jedynie, że właściciel znaku rości sobie do niego prawa. Nie zapewnia natomiast formalnej ochrony prawnej. Mimo to marki, które z jakiegoś powodu nie zarejestrowały swoich znaków, a mają pewność, że są one unikalne, mogą i powinny stosować symbol TM, co może być przydatne w razie ewentualnych sporów prawnych.
Ostatnim symbolem, którego znaczenie wypada wyjaśnić, jest charakterystyczne „C w kółku”. Znak ten chroni prawa autorskie do własności intelektualnej marki czy po prostu twórcy. Taką ochroną można objąć wszelkie unikalne utwory, jak teksty, grafiki, zdjęcia, filmy czy nawet oprogramowanie komputerowe.
Znak ten potwierdza posiadanie praw do danego utworu i zakazuje jego kopiowania, rozpowszechniania czy modyfikowania bez zgody autora. Należy go używać przy wszelkich treściach chronionych prawami autorskimi, natomiast nie przy znakach towarowych. Intelektualne prawa autorskie są przyznawane „z urzędu”, jeśli rzeczywiście mamy do czynienia z unikalnym, stworzonym osobiście utworem.
Omówione symbole w różny sposób chronią zarówno znaki towarowe, jak i prawa autorskie. Informują o tym, że dany wytwór do kogoś należy i nie można go używać na własne potrzeby w dowolny sposób. Stosowanie tych symboli, o ile oczywiście mamy do tego prawo, jest bardzo ważne, ponieważ znacząco ogranicza ryzyko kradzieży swojej własności intelektualnej, a gdy ewentualnie do tego dojdzie, to daje sporą przewagę w sporze sądowym.
Ponadto obecność tych symboli przy znaku towarowym czy utworze stanowi element budowania wartości marki, zwiększa jej wiarygodność i atrakcyjność w oczach klientów.
Kluczowe jest natomiast rozumienie różnicy między omówionymi symbolami i używanie ich we właściwy sposób, a przede wszystkim zgodnie z prawem własności intelektualnej.