Każda firma powinna mieć jakąś tożsamość, a jej podstawowym elementem jest oczywiście nazwa. 99% przyszłych przedsiębiorców zaczyna swoją przygodę z biznesem właśnie od wymyślenia „imienia” dla firmy. Jest to bardzo ekscytujące, ale też trudne, bo raz podjęta decyzja będzie mieć długofalowe konsekwencje. Zdarza się, że po czasie przedsiębiorca chce zmienić nazwę firmy. Jest to oczywiście możliwe, a czasami bywa wręcz konieczne.
Zmiana nazwy firmy to bardzo poważna decyzja, która w większości przypadków jest efektem wcześniejszego popełnienia błędu przy wyborze pierwotnej nazwy. Wielu przedsiębiorców niestety kieruje się tutaj wyłącznie własnym instynktem, nie biorąc pod uwagę ani oczekiwań grupy docelowej, ani nie mając planu rozwoju marki.
Skutek jest taki, że w Polsce działają tysiące firm o podobnych lub wręcz identycznych nazwach. Jak klienci mają je od siebie odróżnić? Poza tym przedsiębiorcy, z tylko sobie znanych powodów, często narażają swoje biznesy na śmieszność, dając im amatorsko brzmiące nazwy – do tej kategorii zaliczymy wszelkie „Siatexy”, „Transportexy” i inne -exy.
Nazwę firmy trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, a jeśli brakuje Ci weny twórczej, nie oszczędzaj na usłudze profesjonalnego copywritera. Ekspert od namingu weźmie pod uwagę wiele elementów, które mają kluczowy wpływ na wybór ostatecznej nazwy. Nie jest to wcale drogie, a już na pewno nie w kontekście pozostałych kosztów, z jakimi wiąże się założenie i rozwijanie działalności gospodarczej.
Istnieje co najmniej kilka typowych sytuacji, gdy zmiana nazwy przestaje być wyborem, a staje się obligatoryjnym ruchem. Mamy tutaj na myśli chociażby:
Warto wiedzieć
Bywa również, że przedsiębiorca wcale nie musi się decydować na zmianę nazwy firmy. Jeśli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, to z punktu widzenia prawa jej nazwę stanowi imię i nazwisko właściciela. Przedsiębiorca może natomiast posługiwać się zgłoszonymi oznaczeniami i umieszczać je w dokumentach sprzedaży czy umowach.
Przykładowo: Jan Kowalski założył firmę o szerokim profilu działalności. W ramach swojego biznesu oferuje różne usługi, dlatego posługuje się oznaczeniami kilku marek. Jego firma to nadal „Jan Kowalski”, jednak w komunikacji z klientami może się posługiwać nazwami swoich brandów. Uwaga! Brand nie zawsze równa się nazwie firmy!
Zatem w sytuacji, gdy zmiana ma być podyktowana nowym profilem działalności biznesu, warto rozważyć wybór innego oznaczenia brandu, zgłosić to w urzędzie, a następnie posługiwać się nazwą marki w kontaktach z klientami. Prawo na to zezwala!
Firma „Jan Kowalski” może figurować jako np. „Jan Kowalski Transport”, ale i „Jan Kowalski Przeprowadzki”. W przypadku jednoosobowej działalności wymagane jest tylko, aby w dokumentach firmowych zawsze podawać imię i nazwisko właściciela.
Pierwszym krokiem jest oczywiście wybranie nowej nazwy. Skoro poprzednia nie bardzo Ci pasowała, to tym razem skorzystaj z pomocy fachowca. Copywriter przedstawi Ci kilka propozycji do wyboru, z których wybierzesz jedną i ewentualnie poprosisz o jej dodatkowe „dopieszczenie”. Szybko, bez wysiłku, no ale trzeba za to oczywiście zapłacić.
Zanim zaczniesz się posługiwać nową nazwą, koniecznie sprawdź, czy nie jest ona już zarezerwowana (jeśli zlecasz pracę copywriterowi, to ten obowiązek należy do niego). Nazwa zarejestrowana jako znak towarowy nie może być używana przez nikogo innego – grożą za to poważne konsekwencje, przede wszystkim finansowe.
Jeśli wybrana nazwa jest „wolna”, to oczywiście Ty powinieneś ją jak najszybciej zarejestrować w Urzędzie Patentowym. Jak to zrobić? Napisaliśmy na ten temat osobny poradnik.
Czeka Cię jeszcze urzędowe potwierdzenie zmiany nazwy działalności gospodarczej. W tym celu musisz zaktualizować swój wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Jeśli dysponujesz profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym, wszystko załatwisz z poziomu komputera. W przeciwnym razie musisz pofatygować się do urzędu gminy.
Pamiętaj!
Zmianę nazwy firmy musisz zgłosić w ciągu najpóźniej 7 dni. Wcześniej nie możesz się nią posługiwać.
Zmiana nazwy firmy jest bezpłatna. Dokładnie taką samą procedurę musisz przejść, jeśli decydujesz się na dodanie nowego oznaczenia profilu działalności, czyli wspomnianego już brandu.