Domena to ogromny skarb Twojego biznesu. Sprawdź, jak ją należycie chronić

Jerzy Biernacki
07.11.2018

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić prowadzenie firmy bez strony internetowej. To ona stanowi wizytówkę biznesu, często jest także pierwszym narzędziem sprzedaży i nawiązywania relacji z potencjalnym klientem. Strona internetowa oczywiście nie istnieje bez domeny. Jej nazwa powinna być jednoznacznie związana z marką przedsiębiorstwa. Sama rejestracja domeny to jednak nie wszystko. Należy ją jeszcze zabezpieczyć przed bardzo realnymi zagrożeniami. Z naszego poradnika dowiesz się, jak chronić domenę internetową Twojej firmy.

Co może zagrażać Twojej domenie?

Tych zagrożeń jest co najmniej kilka. Wymienimy te najpoważniejsze i każde z nich krótko omówimy. Skup się na tym!

  1. Nieetyczne działania konkurencji – jeśli Twoja domena nie została zarejestrowana w Urzędzie Patentowym, to konkurencja może ten fakt wykorzystać i stworzyć bardzo podobną markę, wspierając się na „plecach” Twojej firmy. Przykładowo: masz produkt o nazwie Gogo i domenę gogo.pl. Nieetyczne działanie konkurencji będzie polegać na rejestracji domeny gogo.eu. Przeciętnemu klientowi trudno będzie odróżnić te adresy, co na pewno odbije się na wynikach sprzedaży.
  2. Rejestracja domeny przez konkurencję – jeśli to Twoja konkurencja zdecyduje się zarejestrować domenę w Urzędzie Patentowym, nabędzie prawo do wyłącznego dysponowania tym znakiem towarowym. Efekt? Konkurencyjna firma zgłosi się do Ciebie z żądaniem zaprzestania używania domeny – i nie będzie mieć tutaj nic do rzeczy to, że opłaciłeś abonament. To ogromny problem.
  3. Zagrożenia cybernetyczne – wróćmy do przykładu z gogo.pl. Na rynku działają osoby, które wyłudzają pieniądze od przedsiębiorców lub działają na ich szkodę przy pomocy różnych technik (najczęściej cybersquatingu lub cyberswildcattingu). Polega to np. na rejestrowaniu wielu podobnie brzmiących domen i szantażowaniu firm, że te adresy zostaną lada moment sprzedane konkurencji. Wprowadzenie takiej domeny na rynek może również mylić klientów. Najgorszą sytuacją będzie ta, gdy pod podobnie brzmiącym adresem znajdzie się strona zawierająca wulgarne treści (np. pornografię), co bezpośrednio uderzy w wizerunek przedsiębiorstwa.

Rejestracja domeny nie wystarczy!

Wielu przedsiębiorców jest święcie przekonanych, że w momencie zarejestrowania wolnej domeny i opłacenia abonamentu, nabywają do niej wyłączne prawa. To niestety tak nie działa. Owszem, domena jest udostępniana jej najemcy i jedynie on może się nią posługiwać. Ale tylko do momentu, aż nie znajdzie się ktoś, kto postanowi zarejestrować taki adres jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. To patent zawsze ma pierwszeństwo nad umową rejestracyjną i abonamentową.

Dlatego niezależnie od zarejestrowania domeny, powinieneś także zgłosić ją w Urzędzie Patentowym, dzięki czemu adres będzie w 100% chroniony przed nieuczciwą konkurencją czy naciągaczami. 

Po zarejestrowaniu domeny jako znaku towarowego, otrzymasz specjalne świadectwo ochronne wystawione przez Urząd Patentowy. To nie jest zwykły świstek. W rzeczywistości takie świadectwo zapewnia Twojemu biznesowi (bo domena jest jednym z jego filarów) pełne bezpieczeństwo. Dzięki rejestracji zyskasz:

  • Wyłączne prawo do posługiwania się domeną przez okres 10 lat – nie jesteś więc już tylko najemcą, ale de facto realnym właścicielem adresu internetowego.
  • Większe zaufanie klientów – symbol ® działa na klienta niczym magnes, bo świadczy o tym, że firma jest poważnym przedsiębiorstwem, o ugruntowanej pozycji, dbającym o swoją markę.
  • Ochronę przed nieuczciwą konkurencją – tego chyba nie trzeba dodatkowo tłumaczyć. Gdyby jednak konkurencja próbowała posługiwać się zastrzeżonym znakiem lub bardzo podobnym, będziesz mieć pełne prawo zażądać od niej zadośćuczynienia.

Rejestracja domeny jako znaku towarowego

W Polsce procesem rejestracji zajmuje się Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Całą procedurę można przeprowadzić na własną rękę, ale zaznaczamy, że jest to niezwykle czasochłonne i momentami dość skomplikowane. Dlatego dobrze radzimy: powierz to wyspecjalizowanej kancelarii prawnej. Będzie szybciej i bez niepotrzebnych nerwów.

Jeśli jednak upierasz się przy samodzielnej rejestracji, to zajrzyj na stronę Urzędu Patentowego. Tam cały proces został przedstawiony w dość czytelny sposób, dlatego nie będziemy go dodatkowo opisywać.

Masz również prawo zarejestrować domenę jako znak towarowy na terytorium Unii Europejskiej – zajmuje się tym Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Jeśli Twoja firma działa na zagranicznych rynkach, to zdecydowanie warto przynajmniej rozważyć ten krok.

Zasadnicze pytanie: ile to wszystko kosztuje?

Ostateczny koszt rejestracji jest uzależniony od tego, czy zdecydujesz się skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, czy jednak spróbujesz zrobić to wszystko samodzielnie. W pierwszym przypadku cena obsługi wynosi od około 800 złotych (można znaleźć tańsze, ale i znacznie droższe oferty).

Do tego oczywiście dochodzą koszty urzędowe, których wysokość jest uzależniona od tego, w ilu klasach towarów i usług (według klasyfikacji nicejskiej) zdecydujesz się zarejestrować domenę. W przypadku adresu internetowego zwykle ograniczamy się do 1-2 klas. I tak:

  • Opłata zgłoszeniowa dla Urzędu Patentowego – 450 złotych za zgłoszenie w jednej klasie towarów;
  • Zgłoszenie w każdej kolejnej klasie towarów – 120 złotych;
  • Opłata za ochronę Urzędu Patentowego – 400 złotych za każdą klasę;
  • Publikacja znaku w Wiadomościach Urzędu Patentowego – 90 złotych;

Jeśli więc zarejestrujesz domenę w jednej klasie, to sumaryczny koszt całej operacji wyniesie 940 złotych.

Nie są to zatem jakieś porażające koszty i zdecydowanie warto je ponieść, aby zapewnić swojej domenie internetowej pełne bezpieczeństwo na okres aż 10 lat.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie