Umowa B2B to standardowa forma współpracy z partnerem zewnętrznym, na przykład realizującym różne zadania na rzecz przedsiębiorstwa w ramach outsourcingu. Przykładem może być tutaj umowa z biurem księgowym, agencją marketingową czy firmą sprzątającą. Jeśli współpraca układa się wzorowo, to nie ma sensu nic zmieniać. Gorzej, gdy pojawiają się różnego rodzaju wątpliwości wskazujące na konieczność rozwiązania umowy B2B z zewnętrznym partnerem.
Jeśli widzisz, że współpraca przestała się układać tak dobrze jak na początku, partner popełnia coraz więcej błędów, czujesz, że Twoja firma jest lekceważona i nie jest już kluczowym klientem/zleceniodawcą, to najwyraźniej przyszedł czas na zmiany. Im szybciej rozwiążesz umowę B2B, tym więcej będziesz mieć czasu na znalezienie innego partnera.
Podstawą do rozwiązania każdej umowy jest nie tylko złamanie jej zapisów, ale również ich naginanie, co oczywiście podważa zaufanie do partnera. Przykładem może być sytuacja, w której zastrzegłeś, że zlecenia muszą być realizowane bezpośrednio przez firmę zewnętrzną, natomiast ta zaczęła korzystać z podwykonawców, przez co jakość pracy wyraźnie spadła.
W takiej sytuacji nie powinno być żadnych sentymentów. Jeśli obecny partner nie jest niezastąpiony, współpraca z nim układa się nieźle, ale nie wzorowo, to jak najbardziej powinieneś spróbować czegoś innego. Zwłaszcza, gdy alternatywny partner ma dobrą renomę i złożył Ci naprawdę korzystną ofertę współpracy.
To może być naturalna konsekwencja rozwoju biznesu. Jeśli przez lata korzystałeś z usług zewnętrznego partnera, które teraz chcesz skupić w ramach własnej działalności, to dalsza współpraca nie ma oczywiście sensu. Planujesz stworzyć wewnętrzny dział księgowości, marketingu, IT etc.? W takim razie zacznij od wypowiedzenia umowy B2B, rozliczając się z partnerem z wzajemnych świadczeń.