FBM czy FBA – który model sprzedaży na Amazonie wybrać?

Krzysztof Jagielski
24.06.2021

Sprzedaż na Amazonie, szczególnie po wejściu giganta na polski rynek, może być bardzo dobrym pomysłem na biznes i przetarciem przed założeniem własnej marki. Amazon oferuje sprzedawcom dwa modele działalności: FBM oraz FBA. Który z nich będzie korzystniejszy dla Ciebie? Sprawdź to w naszym poradniku.

Na czym polega model sprzedaży FBM na Amazonie?

FBM, czyli Fulfillment by Merchant, to rozwiązanie mało komfortowe dla sprzedawcy, natomiast zapewniające potencjalnie najwyższe zyski. Zgodnie z nazwą model ten polega na tym, że sprzedawca odpowiada za cały proces sprzedaży. Amazon jest tutaj wyłącznie platformą sprzedażową, czymś na kształt galerii handlowej, w której sprzedawca ma swój sklep.

Po stronie sprzedawcy są takie kwestie, jak przyjmowanie i obsługa zamówień, magazynowanie i wysyłka towarów, obsługa reklamacji i zwrotów czy wystawianie dokumentów sprzedażowych.

Zaletą modelu FBM jest to, że sprzedawca ponosi minimalne koszty i nie musi płacić Amazonowi prowizji za obsługę procesu sprzedaży. Pozwala to również na zachowanie maksymalnej niezależności. Wymaga natomiast dużego zaangażowania, szczególnie w momencie, gdy biznes się rozrośnie i zaczniesz otrzymywać mnóstwo zamówień.

Na czym polega model FBA?

FBA, czyli Fulfillment by Amazon, jest dokładnym przeciwieństwem modelu FBM. Tutaj rolą sprzedawcy jest wyłącznie wystawienie oferty i zapewnienie dostępności towaru. Reszta spoczywa już na barkach Amazona. To gigant odpowiada za takie kwestie, jak logistyka, magazynowanie towaru, dostarczenie go do klienta czy obsługa procesu reklamacyjnego.

Model FBA bez wątpienia jest bardzo wygodny i z tego powodu chętnie wybierany przez sprzedających na Amazonie – przynajmniej na początkowym etapie prowadzenia biznesu. Z drugiej jednak strony musisz pamiętać, że Amazon nie robi nic za darmo.

Ponosisz tutaj wysoką prowizję na rzecz amerykańskiej firmy, która jest wyliczana indywidualnie i uzależniona m.in. od rodzaju oferowanych towarów. Pisząc prościej: musisz podzielić się swoim zyskiem z Amazonem, dokładnie tak, jakby był on Twoim pośrednikiem.

Do zalet modelu FBA zaliczymy nie tylko wygodę, ale też realną szansę na zwiększenie sprzedaży. Statystyki pokazują, że kupujący znacznie chętniej wybierają oferty, których obsługa spoczywa na barkach Amazona, również dlatego, że klienci z kontem Prime otrzymują dostawę za darmo.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie