Największe marki polskiego e-commerce. Tutaj Polska zostawia e-pieniądze

Mariusz Siwko
24.05.2021

Polska należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się krajów w zakresie e-handlu. Zainteresowanie dotyczy zarówno bezpośrednich zakupów na platformach danych marek jak i poprzez marketplace. Które z nich są obecnie najpopularniejsze w Polsce i czy można w ogóle mówić o dominacji konkretnych marek w krajowym e-commerce?

Pandemia niewątpliwie sprawiła, że rozwój e-commerce w Polsce nabrał szczególnego znaczenia. Scenariusz, w którym klient wybiera produkt online, a następnie czeka, aż kurier - po wpłacie przez internet - dostarczy go na miejsce stal się standardem, bez którego trudno dziś wyobrazić sobie codzienność zakupową.

Marketplace - podstawowy wybór e-konsumenta

Jeśli polski klient cos kupuje, można być niemal pewnym, że sprawdzi jedną z popularnych platform internetowych. To wspomniane marketplace’y - wirtualne targowiska, na których można otrzymać zarówno towary nowe jak i używane, wysyłane kurierem z Chin oraz dostępne lokalnie, od sąsiadów z własnego osiedla.

Jeśli za wyznacznik przyjąć raport ExpertSender, największy zasięg ma w Polsce - co naturalne - Allegro. Jest on ponad dwukrotnie większy niż w przypadku Amazona. Duet ten uzupełniają Olx kojarzony głównie z wymianą lokalną oraz diametralnie inny AliExpress. Wielka czwórkę uzupełnia Vinted.

Całkowicie inaczej jest jednak jeśli spojrzeć na te marki ponownie, ale przez pryzmat wzmianek internetowych odnotowanych np. w mediach społecznościowych. W tym przypadku zdecydowanie liderem okazuje się Vinted będące naturalnym pierwszym wyborem osób, które chcą kupić lub sprzedać odzież. Ranking wzmianek wygląda następująco:

  • Vinted 1,629 mln
  • Allegro 1202 mln
  • Amazon 450 tys.
  • Olx 384 tys.
  • AliExpress 304 tys.

Sklep internetowy? Wzór to Zalando

Zdecydowanie bardziej stabilnie kształtuje się ten ranking jest spojrzeć nie na marketplace’y, ale sklepy internetowe. W ich przypadku układ jest identyczny w obu opcjach - zarówno wzmianek jak i zasięgu. Niekwestionowany lider rynku e-commerce w Polsce to Zalando. Pod względem zasięgu ma niespełna cztery razy lepsze parametry niż drugie w zestawieniu Domodi. Grono najlepszych e-platform w Polsce uzupełniają:

  • eobuwie.pl
  • Allani
  • Answear.

Nie można jednak na ten ranking patrzeć w sposób bezwzględnie oczywisty. Innym zestawieniem jest bowiem to, w którym internauci robiący zakupy przez internet z dostawą kurierską wskazywali najlepsze platformy działające zarówno online i offline. W tym przypadku liderami są:

  • Euro RTV AGD
  • X-kom
  • MediaExpert
  • Media Markt.

Ciekawym zestawieniem opracowanym między marcem 2020 i 2021 r. jest lista najpopularniejszych sklepów internetowych działających w systemie direct-to-consumer. Umożliwiają one zakup online, aby następnie zapewnić albo odbiór osobisty towaru, albo dostawę kurierem lub własną flotą. W tym rankingu wszystkie marki bije na głowę IKEA - to szczególne osiągnięcie biorąc pod uwagę fakt, że zwykle towary z jej oferty mogą przekraczać standardowe wymiary. Tego problemu nie ma w przypadku pozostałych marek uwzględnionych wśród najważniejszych brandów polskiego e-commerce. Zestawienie uzupełniły Zara, H&M, Rossmann i SuperPharm.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie