Metalowe szafy BHP - na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Marek Szydełko
01.07.2022

Szafki BHP to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia każdego miejsca pracy. Możemy je spotkać w zakładach przemysłowych, ale także w pomieszczeniach biurowych. Jakie powinny być szafki pracownicze? Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie? Podpowiadamy!

Czy pracodawca ma obowiązek montażu szafek BHP dla pracowników?

Szafki BHP mają bardzo wiele zastosowań w miejscach pracy. Najczęściej kojarzą się one z szatniami pracowniczymi, gdzie ich obecność jest wymagana przez prawo. Natomiast możemy znaleźć je w wielu innych miejscach m.in. w firmach i obiektach publicznych. Na siłowniach czy basenach spotkamy je w przebieralni, z kolei na dworcu i centrach handlowych używane są jako skrytki do przechowywania bagaży. Ich zastosowania są w zasadzie nieograniczone, a ze względu na swoją trwałość świetnie sprawdzą się w miejscach gdzie, będą bardzo intensywnie użytkowane.

Szafka BHP w zakładach przemysłowych to wydzielona przestrzeń do przechowywania rzeczy osobistych przez pracowników. Szafki są zwykle zamykane, aby zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Polskie prawo jasno określa sytuacje, w których pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom takich szafek. Obowiązek ten występuje, gdy pracownicy do wykonywania swoich obowiązków muszą zmienić odzież. Wówczas należy wyznaczyć suche i czyste miejsce, w którym powstanie szatnia.

Szafki w szatni pracowniczej powinny mieć wydzielone dwie komory - jedną na czyste ubrania, drugą na brudne. Dodatkowo kobiety i mężczyźni powinni mieć zapewnione osobne pomieszczenia do zmiany odzieży. Obowiązek ten nie dotyczy pracodawców, gdy na zmianie pracuje mniej niż 5 pracowników. Wówczas szatnia może być tylko jednym pomieszczeniem, w którym musi być wydzielone kabina do przebierania się.

Z jakich materiałów powinny być wykonane szafki pracownicze?

Szafki pracownicze muszą być przede wszystkim trwałe. Z tego powodu materiały wykorzystywane do ich produkcji muszą być wysokiej jakości. Najczęściej wykorzystuje się płyty HPL oraz metal.

Płyty HPL są stosowane w budownictwie od dziesięcioleci ze względu na ich trwałość i estetykę. Powstają poprzez sprasowanie nasączonych żywicą włókien celulozy pod bardzo wysokim ciśnieniem. Dzięki temu powstały materiał jest bardzo odporny na działanie wody. Świetnie sprawdzi się w szatniach, ale również pomieszczeniach biurowych. Szafki pracownicze wykonane z płyty HPL zachęcają przede wszystkim swoją estetyką. Na rynku dostępnych jest wiele różnych wzorów i kolorów, które z pewnością umilą wygląd pomieszczeń w firmie.

Równie często przez pracodawców wybierane są metalowe szafy pracownicze. Metal wykorzystany do ich produkcji pokryty jest specjalną warstwą antykorozyjną, dzięki czemu są odporne na działanie wilgoci, ale również chemii, wykorzystywanej np. podczas ich sprzątania. Metalowe szafy bhp mają wiele zalet. Główną z nich jest wykonanie z bardzo cienkich blach, co jest szczególnie ważne, jeśli zależy nam na każdym zaoszczędzonym centymetrze.

Szafy pracownicze mogą być również tworzone z połączenia różnych materiałów. Często spotkamy szafki wykonane z płyty HPL, w której front został stworzony ze szkła hartowanego. Takie połączenia zdecydowanie podnoszą walor estetyczny, ale wpływają również na ich funkcjonalność. Jeśli w takiej szafce znajdują się segregatory z często używanymi dokumentami, nie musimy za każdym razem otwierać wszystkich szafek, aby znaleźć ten konkretny. Wystarczy, że przez szklane fronty odczytamy grzbiety segregatorów i w ten sposób odnajdziemy to, czego szukamy. Jest to drobne, ale jednocześnie duże ułatwienie dla pracowników.

W co powinna być wyposażona szafka pracownicza?

To jak będzie zbudowana szafka pracownicza, w dużej mierze wyznacza to do czego będzie miała być używana. Dlatego przed zakupem zaplanuj (nawet na zwykłej, papierowej kartce) przestrzeń, w której będą miały się znajdować szafki. Dobrym pomysłem jest również zapytanie pracowników, jakie elementy są dla nich istotne, w końcu to oni będą z nich najczęściej korzystać. Przede wszystkim określ cel. Inaczej będą zbudowane szafki pracownicze na ubrania, a inaczej te, które mają służyć do archiwizowania dokumentów.

Jeśli planujesz zakup szafek pracowniczych BHP w celu wyposażenia szatni pamiętaj, że powinny one spełniać określone prawem wymagania. W zależności od wykonywanych przez pracowników zadań szatnia musi być inaczej wyposażona. W najprostszym układzie wystarczy, że zapewnisz im tak zwaną szatnię wieszakową, czyli jak sama nazwa wskazuje, miejsce bez wydzielonych indywidualnych szafek, ale wyposażone w wieszaki lub haczyki. Często znajdziemy ją w miejscu, gdzie pracownicy mogą pozostawić swoją odzież wierzchnią. Natomiast jeśli wykonują oni zadania, w których ich odzież może ulec zabrudzeniu lub zniszczeniu, szatnia powinna być wyposażona w szafki z dwoma oddzielnymi komorami lub jeśli nie jest to możliwe, pracownicy powinni mieć dostęp do dwóch szafek, tak aby ubrania czyste nie mieszały się z zabrudzonymi.

Szafki pracownicze przeznaczone do zmiany odzieży powinny być przede wszystkim funkcjonalne. Warto przemyśleć ich układ i wyposażyć w dodatkowe elementy, takie jak drążek do wieszania ubrań, czy dodatkowe półki na odłożenie butów lub jedzenie. Pozwoli to na lepszą organizację miejsca i uniknięcie bałaganu. Takie szafki powinny być również wyposażone w system wymiany powietrza. Może być to wentylator lub specjalnie przygotowane otwory w drzwiach szafki. Dzięki temu zapewniony będzie przepływ powietrza i zmniejszone zostanie ryzyko powstawania pleśni. Warto również zamontować daszek na szafce, który zapobiega gromadzeniu się kurzu, co ułatwia czyszczenie.

Partnerem artykułu jest strona unimagazyn.pl

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie