Poprawne komunikowanie się w środowisku zawodowym to klucz do efektywnej, długotrwałej współpracy. Komunikacja zespołowa rzadko bywa doskonała - jak w związku z tym możemy ją poprawić?
Natomiast podstawą dobrej komunikacji jest odnoszenie się do siebie z szacunkiem i postawa otwarta na drugiego człowieka. Co się z tym wiąże, w poprawnej komunikacji aktywnie słuchamy tego, co druga osoba ma do powiedzenia. Nie przerywamy, nie wtrącamy krytycznych uwag w sposób umniejszający rozmówcy. Podobnie musimy być uważni, gdy formułujemy komunikaty, które powinny być zwięzłe, precyzyjne i jasne dla wszystkich uczestników rozmowy (np. unikamy żargonu, który nie dla wszystkich może być zrozumiały). W kontekście współpracy międzyludzkiej istotne jest również, aby komunikacja uwzględniała wszystkich członków zespołu. Pomijanie jakiejkolwiek podgrupy (np. osób pracujących zdalnie) to ogromny błąd. Brak transparentności w firmie może skutkować niezadowoleniem pracowników, szerzeniem się plotek czy spadkiem zaufania do kadry zarządzającej.
Aby poprawić komunikację w firmie, trzeba wyznaczyć obszary, które nie funkcjonują poprawnie. Jednym ze sposobów na ocenę aktualnego stanu komunikacji w firmie jest przeprowadzenie badania Extended DISC. To narzędzie biznesowe, które bada pracowników w kontekście 4 podstawowych typów zachowań: Dominującym (D), Towarzyskim (I), Wspierającym (S), Dokładnym (C). Efektem badania Exteded DISC jest raport, który analizuje odpowiedzi pracownika zaznaczone w internetowym kwestionariuszu.
Czym się charakteryzują poszczególne typy? Styl D przypisuje się osobom wymagającym, które często wychodzą z inicjatywą i lubią działać. Są to osoby skoncentrowane na tym, co mówią, są często przywódcami i dominują w komunikacji, np. poprzez forsowanie swoich rozwiązań czy przerywanie rozmówcom. Styl Towarzyski charakteryzuje się otwartością i zorientowaniem na ludzi. Osoba z dominującym stylem Towarzyskim może mieć trudności w udzielaniu negatywnego feedbacku, ale może być inspirująca dla innych. Styl Wspierający cechuje ostrożność, cierpliwość i skromność. Mówimy więc o świetnym słuchaczu, który rzadko będzie stawiał na swoim czy zabierał głos samodzielnie. Styl Dokładny natomiast dotyczy osób, które stawiają w swoich działaniach przede wszystkim na logikę i precyzję. Jednocześnie są to osoby krytyczne wobec swojej pracy. Ponadto unikają komunikacji 1:1, ponieważ wolą pisać niż mówić).
Przeczytaj również: https://extended.tools/komunikacja-zespolowa-w-dobie-pandemii-wyzwania-i-rozwiazania/
Zaletą narzędzia Extended DISC jest to, że może być zastosowane zarówno do pojedynczego pracownika, jak i całej grupy, np. działu czy zespołu. Menedżer zyskuje wówczas szerszy obraz tego, jakie style komunikacji dominują wśród wybranych osób. Może to być niezwykle cenną wskazówką co do dalszych działań, którymi mogą być szkolenia (np. dotyczące aktywnego, uważnego słuchania), czy wewnętrzne roszady w firmie. Raport Extended DISC daje również wgląd w czynniki motywujące i stresujące poszczególnych pracowników. Chcesz lepiej zrozumieć, jak działa komunikacja zespołowa w kontekście badania Extended DISC? W extended.tools pomagamy firmom nie tylko przeprowadzić badanie, ale także wspieramy w analizie raportu.
Artykuł partnera