Franczyza - twój i nie twój biznes

Krzysztof Jagielski
05.01.2023

Szukasz pomysłu na własną firmę? Nie masz wystarczającej ilości gotówki? Rozwiązaniem może być franczyza. Nazwa ta oznacza prowadzenie działalności gospodarczej, pod szyldem znanej sieci. Otrzymasz znak towarowy, niezbędną wiedzę z zakresie prowadzenia biznesu i wszelką pomoc przy starcie. Ale coś, za coś. Nie rozwiniesz firmy pod własnym nazwiskiem i będziesz musiał uiszczać opłaty franczyzowe.

1. Umowa franczyzy - wybierz najlepszą

2. Jak to działa w praktyce?

3. Zalety i wady franczyzy

Umowa franczyzy - wybierz najlepszą

Zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy franczyzowej, musisz zastanowić się, co właściwie chciałbyś robić? Czy lepiej otworzyć kawiarnie, sklep spożywczy a może aptekę? Jeśli nie jesteś pewien, zajrzyj tutaj: https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/. Znajdziesz tam katalog franczyz, dostępnych obecnie w Polsce. Po przeanalizowaniu i kalkulacji kosztów, możesz wybrać coś odpowiedniego. Pamiętaj jednak, twój własny biznes, nie będzie tak naprawdę twój. Nie założysz zatem kawiarni "U Marka", ale będziesz musiał posłużyć się szyldem twojego franczyzodawcy. Twoja kawiarnia będzie miała jego szyld, a ty zyskasz prawo do używania nazwy handlowej i znaku towarowego franczyzodawcy

W pierwszym etapie działalności najważniejsza jest umowa franczyzy, nakładająca obowiązki na obie strony i respektuje ich prawa. Należy też wnieść stosowną opłatę. Najniższe kwoty, które będzie trzeba uiścić przy podpisywaniu umowy kształtują się od 5,5 do 50 tys. zł. Jednak, aby podnieść zainteresowanie podpisywaniem umów, niektórzy franczyzodawcy rezygnują z opłat wstępnych lub pobierają jedynie symboliczne. Elementy umowy franczyzowej określają jedynie ogólne warunki współpracy. Inne informacje, znajdziesz w podręczniku know how, dołączonym do pakietu startowego. Jednak franczyzodawca służy ci pomocą, na na każdym etapie prowadzenia biznesu. Zdradza tajniki, które pozwolą ci osiągnąć sukces, pomaga w sprawach dotyczących lokalu i jego wyposażenia, oraz negocjuje z dostawcami towarów. Przeszkoli też pracowników zatrudnionych w punkcie franczyzobiorcy. Wszystko to jest jednak objęte klauzulą poufności.

Jak to działa w praktyce?

Istotą franczyzy jest prowadzenie ciągłej współpracy pomiędzy prawnie niezależnymi podmiotami. Jako franczyzobiorca, masz obowiązek wystarania się o odpowiedni lokal i jego wyposażenie. Franczyzodawca uzupełni go o swoje logo, ponieważ działasz na jego licencji. Franczyzodawca może mieć także wymagania, co do rodzaju towarów lub usług. Może narzucić swoich dostawców, od których będziesz musiał kupować zaopatrzenie swojego punktu i realizować usługi zgodnie z jego wytycznymi. Nałoży też własne marże na zaopatrzenie Za to nie musisz się martwić się o marketing i reklamę. Działając pod szyldem znanej sieci, będziesz rozpoznawalny, co gwarantuje sporą liczbę klientów. Czasami system franczyzowy, to także opłata marketingowa, ale często franczyzodawca realizuje marże, w które wlicza opłatę za reklamę i marketing.

Zalety i wady umowy franczyzy

Pamiętaj, że umowa franczyzy zawierana jest między dwiema finansowo odrębnymi finansowo jednostkami. Franczyzodawca zapewnia ci wszystko, co niezbędne do funkcjonowania biznesu. Ale za to franczyzodawca nadaje poszczególnym franczyzobiorcom obowiązek działania zgodnie z jego koncepcją. Tu nie ma miejsca na nowe rozwiązania, które przyjdą ci do głowy. Franczyzobiorca wnosi opłaty bieżące, czyli dzieli się częścią zysku. Istnieje też konieczność ponoszenia opłat dodatkowych. Umowa franczyzy zawierana jest na czas określony, np. na rok. Może być oczywiście przedłużona, jeśli przedsiębiorca dobrze daje sobie radę. Nad poprawnością funkcjonowania całego systemu czuwają dokumenty Europejskiej Federacji Franczyzy. 

 

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie