Food Truck - czy to dobry pomysł na biznes?

Jerzy Biernacki
06.06.2022

Znalezienie dobrego pomysłu na biznes nie jest łatwe. Jednak istnieje tyle możliwości, że prędzej czy później odpowiednio pomysł wleci do głowy. My w tym artykule chcemy się wspólnie zastanowić nad tym czy otwierania Food Trucka w roku 2022 ma sens. Jak wygląda sytuacja na po pandemicznym rynku i z jakimi problemami należy się zmierzyć otwierając własny pojazd gastronomiczny.

Pandemia a gastronomia

Nie da się ukryć, że pandemia najmocniej odbiła się na biznesie gastronomicznym. Wiele restauracji nie przetrwało tego czasu, a inne popadły w problemy finansowe. Właściciele lokalów postanowili odbić sobie straty oraz wzrost cen na klientach. Z jednej strony jest to zrozumiałe z drugiej wiąże się z ryzykiem mniejszego zainteresowania.

Obecnie brak obostrzeń powoduje, że ludzie coraz bardziej lgną do życia, które zostało zmienione w 2020 roku. Widać to chociażby w powrocie pasażerów linii lotniczych, obłożeniu hoteli czy wpływów z gastronomi. Żadna z przytoczonych branż nie odbudowała jeszcze stanu z roku 2019, ale każdy kolejny rok powinien pod tym względem wyglądać lepiej.

To nie jest tak, że Tylko my widzimy okazję na wejście w branżę gastronomiczną, kiedy ta wciąż nie podniosła się z dołka. Wielu przedsiębiorców, właśnie teraz próbuje swoich sił korzystając na tym, że liczba restauracji się zmniejszyła. Wedle firmy GfK liczba restauracji w dwa lata zmalała o 10 tysięcy. Zmniejszył się również udział Polaków odwiedzających restauracje, ale tu różnice są „tylko” 2 procentowe. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę lokali działających w 2021 roku to ich liczba była porównywalna z tą z roku 2009, kiedy to Polska była jeszcze innym krajem. Jednak obroty zanotowały regres do roku 2016 więc biorąc pod uwagę obroty do liczb lokali, spadek dochodów na jedną restaurację jest mniejszy.

Ogromne znacznie ma również rozwój aplikacji oferujących dostawę jedzenia do domu. Jednak nie zmienia to faktu, że wciąż chętnie spotykamy się ze znajomymi i rodziną „na mieście” w lokalach gastronomicznych albo przy food truckach.

Food Truck – Twój pomysł na biznes

W skali przedstawionych problemów warto rozważyć otwarcie własnego pojazdu gastronomicznego. Food Truck to zdecydowanie niższe koszty na start, zwłaszcza gdy zdecydujesz się na jego wynajem. Personel potrzebny do obsługi całej mobilnej restauracji to jedna lub dwie osoby, więc nie generujemy dużych kosztów stałych.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest mobilność. Ta pozwala popełnić błędy w wyborze lokalizacji. Pierwsze miejsce okazało się nietrafione? Nic nie szkodzi, w przyszłym miesiącu możesz zarezerwować inne.

Również wyposażenie auta czy przyczepy gastronomicznej to dużo mniejsze koszt niż wyposażenie restauracji.

Jak w tym wszystkim wyglądają zyski? Fakty są takie, że większość food trucków główny dochód generuje od wiosny do późnej jesieni. W okresie zimowym albo zamykają swoją działalność albo skupiają się na sprzedaży z dostawą. Spożywanie posiłków w temperaturze kilku stopni i deszczu nie należy do najprzyjemniejszych czynności. Jednak mobilne burgerownie itp. wciąż mają klientów, którzy pozwalają zarobić na stałe opłaty.

Food Truck nie jest biznesem idealnym posiada swoje ograniczenia i wymaga dobrej analizy rynku. Konkurencja wciąż jest spora i należy wyróżnić się jakością, aby móc zaistnieć na rynku. Osoby, które zdecydują się otworzyć taki biznes nie powinny żałować. Wpływ do domowego budżetu powinny zapewnić spokojne życie na dobrym poziomie.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.