Czy nowe przepisy przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce?

Krzysztof Jagielski
24.08.2021

Do końca kwietnia 2021 roku w naszym kraju zarejestrowano niemal 25,5 tysięcy aut elektrycznych. Przez cztery miesiące 2021 roku przybyło ich ponad 5 tysięcy. To więcej o 137% niż w analogicznym okresie w roku 2020. Zainteresowanie samochodami z napędem elektrycznym rośnie. Czy tak będzie nadal? Czy wprowadzane w Polsce przepisy pozwolą na dynamiczny rozwój elektromobilności, czy raczej go zahamują?

Nowelizacja ustawy o elektromobilności – nie do końca dobre zmiany

Nadal trwają prace nad nowelizacją ustawy o paliwach alternatywnych i elektromobilności. Projekt opublikowano w listopadzie 2020 roku. Po konsultacjach społecznych w lipcu 2021 roku skierowano go do kolejnego etapu procesu legislacyjnego. W trakcie prac wprowadzono w nim jednak pewne zmiany w stosunku do pierwotnej wersji. Wzbudziły one spore wątpliwości w sektorze elektromobilności. Jak mówią eksperci, branża zrobiła krok do przodu oraz dwa kroki w tył.

Co ze strefami czystego transportu?

Przede wszystkim z projektu nowelizacji zniknęły propozycje dotyczące stref czystego transportu. Są to wyznaczone obszary w miastach, po których bez żadnych opłat mogą się poruszać jedynie samochody elektryczne oraz auta zasilane wodorem lub gazem ziemnym. Przyczynia się to do poprawy stanu jakości powietrza w obszarach zabudowanych. Strefy funkcjonują w wielu europejskich miastach i są regulowane różnymi przepisami. 

Transport w miastach bez rowerów wspomaganych elektrycznie

Poza tym w nowelizacji nie ma już opisanej definicji roweru wspomaganego elektrycznie. W przyszłości będzie to oznaczało brak możliwości dofinansowania zakupu takiego jednośladu. Może to zahamować rozwój pojazdów wspomaganych elektrycznie, co z kolei wpłynie na kształt transportu miejskiego.

Ograniczenia w inwestycjach w punkty ładowania samochodów elektrycznych

Kolejna przeszkoda w rozwoju elektromobilności w Polsce dotyczy punktów ładowania samochodów elektrycznych. W toku konsultacji Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaproponowało, aby do wniosku o zgodę na zamontowanie ładowarki w budynku jednorodzinnym dołączać dobrowolną ekspertyzę dotyczącą m.in. bezpieczeństwa takiej instalacji. Takie rozwiązanie znalazłoby zastosowanie np. w sytuacji, gdyby pojawiły się wątpliwości odnośnie stanu instalacji w bloku. Jednak w toku pracy nad nowymi przepisami ekspertyzę fakultatywną zmieniono na obowiązkową. Taki wymóg będzie więc dotyczył wszystkich budynków, w których planuje się stworzyć punkty ładowania samochodów elektrycznych. Może to znacznie utrudnić instalację prywatnych ładowarek.

Przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie

Zdaniem ekspertów zmiany zapowiadane w projekcie nowelizacji ustawy o paliwach alternatywnych i elektromobilności mogą zahamować inwestycje w pojazdy elektryczne. Z drugiej strony dostajemy mocny impuls i motywację do rozwoju elektromobilności ze strony Komisji Europejskiej. 14 lipca 2021 roku opublikowała ona pakiet regulacyjny „Fit for 55” dotyczący procesu dekarbonizacji gospodarki. Jako cel obrano zmniejszenie emisyjności w Unii Europejskiej o 55% do 2030 roku i neutralność klimatyczną do roku 2040. W jego osiągnięciu ma pomóc m.in.:

  • systematyczne zmniejszanie floty pojazdów spalinowych, aż do całkowitego ich wyeliminowania w 2035 roku;
  • raportowanie liczby elektryków i punktów ładowania samochodów elektrycznych, a także procesu ograniczania floty aut spalinowych przez wszystkie kraje członkowskie;
  • rozbudowa infrastruktury do ładowania – do 2025 roku na terenie Unii ma powstać milion punktów ładowania samochodów elektrycznych, a do 2030 roku – 3 miliony. Na koniec każdego roku kraje UE zadeklarują, że na każdy nowo zarejestrowany pojazd elektryczny przypadnie przynajmniej 1 kW mocy w publicznym systemie ładowania. Wprowadzone zostaną też jasne, czytelne oznaczenia ładowarek;
  • rozwój infrastruktury ładowania wodorem.

Państwa członkowskie mają czas do 1 stycznia 2024 roku na przedstawienie swojej strategii rozwoju rynku elektromobilności i paliw alternatywnych wpisującej się w założenia pakietu „Fit for 55”. Docelowo do 2050 roku ma nastąpić całkowita dekarbonizacja sektora transportu.

Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce

Polski rynek aut elektrycznych oraz dedykowanej im infrastruktury napotyka wiele trudności. Zahamować rozwój tej branży może szczególnie nowelizacja ustawy o paliwach alternatywnych i elektromobilności. Szanse na rozwój elektromobilności w Polsce będą większe, jeśli tylko zadbamy o rozbudowę infrastruktury. Punkty ładowania samochodów elektrycznych powinny sukcesywnie powstawać zarówno w nowych, jak i istniejących budynkach. Zapowiadane przepisy dotyczące ładowarek nie napawają jednak optymizmem.

Z drugiej strony, 12 lipca ruszył projekt „Mój Elektryk”. Klienci indywidualni mogą liczyć na bezpłatną dotację do zakupu fabrycznie nowych aut elektrycznych i wodorowych. Dofinansowanie wynosi prawie 19 tysięcy złotych (i nawet 27 tysięcy w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny).

Czy elektromobilność ma szansę rozwoju w Polsce? W zasadzie nie ma wątpliwości, że prędzej czy później to nastąpi. Możemy się spodziewać, że Polska dostosuje się do wymagań unijnego pakietu regulacyjnego i wprowadzi zmiany w przepisach, tak aby były korzystniejsze dla branży i dla konsumentów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.