Czy można mieć drugą umowę o pracę?

Marek Szydełko
26.04.2021

Posiadanie dwóch umów o pracę to dla niektórych konieczność, dla innych potrzeba chwili. Podjęcie dodatkowego zatrudnienia zwykle motywujemy chęcią zdobycia drugiego źródła dochodu. Jest to zrozumiałe zwłaszcza, jeśli w rodzinie pojawiają się większe wydatki, któreś z małżonków straciło pracę albo występują inne okoliczności życiowe. Nieraz dobrym rozwiązaniem są nie tyle zlecenia z doskoku, ile długoterminowa współpraca z drugą firmą. Warto poznać regulacje prawne dotyczące zagadnienia, czy można mieć dwie umowy o pracę i czy mogą one być na pełen etat.

Dwie umowy o pracę

W polskim porządku prawnym nie ma ograniczenia co do liczby zawartych umów o pracę. Można zatem mieć więcej niż jedną taką umowę. Wydaje się bowiem, że nie są potrzebne w tym zakresie ograniczenia, które nakładałby Kodeks pracy. To pracownik podejmuje decyzję, na ile etatów chce pracować. Oczywiście dobra nie jest z gumy, a człowiek też musi odpocząć. Zatem nie da się przekroczyć pewnej liczby godzin pracy na dzień.

Nie jest jednak zabronione pracowanie na dwa pełne etaty. Z drugiej strony niekoniecznie zawsze musi chodzić o stosunek pracy. Mogą to być także umowy cywilnoprawne. Zaliczamy do nich przede wszystkim popularną umowę–zlecenie czy umowę o dzieło.

Istotne jest jednak, by dwie umowy o pracę nie kolidowały ze sobą w zakresie godzin świadczenia pracy. Trzeba wziąć pod uwagę z art. 129 ustawy Kodeks pracy „czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy”.

Z tego przepisu wynika, że u jednego pracodawcy można pracować w ciągu doby maksymalnie 8 godzin. I rzeczywiście zwykle tyle wynosi typowy dzień pracy osoby zatrudnionej ma pełen etat. Z prostego rachunku wynika jednak, że przy zatrudnieniu w dwóch miejscach na pełne etaty, na pracę trzeba by poświęcić aż 16 godzin dziennie. I faktycznie przepisy tego nie zabraniają, jednak zwykle zdrowy rozsądek hamuje pracowników przed podejmowaniem takich decyzji.

Dwie umowy o pracę – jeden pracodawca?

Brak ograniczenia zawierania więcej niż jednej umowy o pracę dotyczy sytuacji, gdy myślimy o dwóch lub więcej pracodawcach. Gdy jednak chcemy posiadać więcej niż jeden stosunek pracy ze swoim pierwotnym pracodawcą, sprawa wygląda już inaczej.

Zgodnie z orzeczeniami Sądu Najwyższego podstawową zasadą jest zawieranie z danym pracownikiem jednego stosunku pracy. Dwie umowy z tym samym podmiotem to raczej sytuacja wyjątkowa.

Zawarcie dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą możliwe jest, jeżeli rzeczywiście pracownik świadczy pracę na dwóch różniących się stanowiskach. Wtedy jednak trzeba umieć udowodnić, że rodzaj pracy jest różny, a także obowiązki i odpowiedzialność pracownika.

Trzeba więc podkreślić, że dwie umowy z jednym pracownikiem są prawnie dopuszczalne. Dotyczy to jednak sytuacji wyjątkowych. Kontrola czasu pracy jest obowiązkiem pracodawcy i nie może on przekraczać norm w stosunku do swojego pracownika, ponieważ może ponieść konsekwencje przewidziane w Kodeksie pracy. A zatem druga umowa może wystąpić raczej czasowo, np. na czas trwania jakiegoś dodatkowego projektu czy zlecenia, w którym bierze udział dany pracownik.

Źródła:

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie