Zmuszanie chorego pracownika do pracy – dlaczego to się kompletnie nie opłaca?

Krzysztof Jagielski
10.01.2023

Choć takie postępowanie jest niezgodne z prawem, to dobrze wiemy, jak to bywa w realnym życiu. Gdy terminy gonią, a wydajność przedsiębiorstwa jest na granicy, to żaden pracodawca nie może sobie pozwolić na sezon infekcyjny w firmie. Z drugiej strony zmuszanie chorego pracownika do pracy (czy usilne zachęcanie go do tego, np. obietnicą premii) jest skrajnie nieodpowiedzialne i może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Wkrótce możesz mieć pomór wśród pracowników

Chory pracownik jest chodzącą bombą wirusową. W przypadku grypy okres zarażania wynosi nawet 5-6 dni od wystąpienia pierwszych objawów! Dlatego zmuszając pracownika do przychodzenia do firmy pomimo stwierdzonej choroby, ponosisz olbrzymie ryzyko wybuchu lokalnej epidemii i utracenia nawet połowy lub większości załogi.

Poza tym pracownik, który zamiast leżeć i wyleczyć się w ciągu np. tygodnia, jakby nigdy nic chodzi do pracy, jest bardzo narażony na poważne powikłania. Przykładowo: zapalenie mięśnia sercowego oznacza pobyt w szpitalu i wielotygodniowe zwolnienie z pracy. Warto tak ryzykować?

Ryzyko popełniania poważnych błędów

Chory pracownik nie myśli trzeźwo, ma problemy z koncentracją, jest skrajnie zmęczony, niewyspany, nie może się skupić na powierzonym zadaniu i od rana marzy tylko o tym, aby w końcu pójść do domu. W takich warunkach bardzo łatwo jest popełnić błąd, nawet krytyczny, który może narazić pracodawcę na duże straty lub nawet doprowadzić do groźnego wypadku przy pracy.

Spadek zaufania i szacunku do pracodawcy

Pracownik, który jest zmuszany do pracy pomimo choroby, na pewno nie będzie Ci oddany. Nie licz na jego lojalność w kryzysowym momencie, kiedy np. otrzyma konkurencyjną ofertę – prawdopodobnie nawet Cię o niej nie poinformuje, tylko złoży wypowiedzenie.

Zarządzanie ludźmi to nie tylko umiejętność maksymalizowania ich wydajności i kwalifikacji, ale także zrozumienia, empatii i odpuszczania wtedy, gdy jest to po prostu konieczne. Choroba pracownika jest właśnie taką sytuacją, w której pracodawca musi przedłożyć dobro podwładnego nad krótkotrwały interes firmy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie