Polskie przepisy podatkowe w wielu punktach są bardzo zawiłe i niejednoznaczne. Doskonałym przykładem będzie tutaj typowy dylemat, przed jakim staje wielu przedsiębiorców. Czy prezenty okolicznościowe dla pracowników, a także organizację imprez np. świątecznych czy jubileuszowych, można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu? A może są to wydatki reprezentacyjne, niepodlegające odliczeniu? Mnogość interpretacji, również sądowych i urzędniczych, nie ułatwia rozwiązania tego dylematu. Warto więc trzymać się pewnych zasad, do których powszechnie odwołują się organy skarbowe.
Ot, taka ciekawostka. W zgodnej interpretacji polskich urzędów skarbowych każdy prezent, na którym nadrukowano lub wygrawerowano logo firmy, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Traktuje się go bowiem w kategoriach nośnika reklamy, a nie upominku mającego podbudować wizerunek przedsiębiorstwa.
Jest jednak wyjątek. Chodzi o alkohole, które nawet po umieszczeniu logo firmy na butelce czy skrzynce, nie mogą zostać uznane za nośnik reklamy. Chyba, że mówimy o firmie produkującej alkohol – takie przedsiębiorstwa mogą rozdawać swoje wyroby pracownikom czy kontrahentom i zaliczać to do kosztów uzyskania przychodu.
Umieszczenie logo na prezencie firmowym rozwiązuje więc sprawę, ale wiadomo, że nie zawsze jest to możliwe. Upominki o dużej wartości, bardzo eleganckie, nie powinny być dodatkowo znakowane, ponieważ to negatywnie odbija się na ich wyglądzie i funkcjonalności. W takiej sytuacji niestety nie będzie możliwości odliczenia kosztu zakupu prezentu.
Urzędy skarbowe konsekwentnie odrzucają próby zaliczenia wydatku na prezenty okolicznościowe do kosztów uzyskania przychodu, jeśli wartość upominku jest znaczna. Przykładowo: z pewnością podważony zostanie koszt, w ramach którego przedsiębiorca podarował pracownikom telewizory czy elektryczne hulajnogi. Dlaczego?
Według interpretacji organów skarbowych, taki wydatek ma charakter reprezentacyjny, jego celem jest kreowanie wizerunku, a nie osiągnięcie przychodu. Warto więc uważać na to, co właściwie zamierzamy podarować pracownikom czy kontrahentom.
I znów niestety nie ma tutaj jednoznacznego stanowiska. Generalnie urzędy zgadzają się, aby przedsiębiorcy zaliczali wydatki na organizację takich imprez do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko pod warunkiem, że udział w wydarzeniu wzięli wyłącznie pracownicy.
Jeśli natomiast na imprezę zostali zaproszeni kontrahenci, wówczas – według urzędników – ma ona charakter reprezentacyjny i nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.