Prezenty i imprezy dla pracowników: koszt czy wydatek reprezentacyjny?

Jerzy Biernacki
03.06.2019

Polskie przepisy podatkowe w wielu punktach są bardzo zawiłe i niejednoznaczne. Doskonałym przykładem będzie tutaj typowy dylemat, przed jakim staje wielu przedsiębiorców. Czy prezenty okolicznościowe dla pracowników, a także organizację imprez np. świątecznych czy jubileuszowych, można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu? A może są to wydatki reprezentacyjne, niepodlegające odliczeniu? Mnogość interpretacji, również sądowych i urzędniczych, nie ułatwia rozwiązania tego dylematu. Warto więc trzymać się pewnych zasad, do których powszechnie odwołują się organy skarbowe.

Prezent z logo firmy to… koszt

Ot, taka ciekawostka. W zgodnej interpretacji polskich urzędów skarbowych każdy prezent, na którym nadrukowano lub wygrawerowano logo firmy, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Traktuje się go bowiem w kategoriach nośnika reklamy, a nie upominku mającego podbudować wizerunek przedsiębiorstwa.

Jest jednak wyjątek. Chodzi o alkohole, które nawet po umieszczeniu logo firmy na butelce czy skrzynce, nie mogą zostać uznane za nośnik reklamy. Chyba, że mówimy o firmie produkującej alkohol – takie przedsiębiorstwa mogą rozdawać swoje wyroby pracownikom czy kontrahentom i zaliczać to do kosztów uzyskania przychodu.

Umieszczenie logo na prezencie firmowym rozwiązuje więc sprawę, ale wiadomo, że nie zawsze jest to możliwe. Upominki o dużej wartości, bardzo eleganckie, nie powinny być dodatkowo znakowane, ponieważ to negatywnie odbija się na ich wyglądzie i funkcjonalności. W takiej sytuacji niestety nie będzie możliwości odliczenia kosztu zakupu prezentu.

Ważna jest również wartość prezentu

Urzędy skarbowe konsekwentnie odrzucają próby zaliczenia wydatku na prezenty okolicznościowe do kosztów uzyskania przychodu, jeśli wartość upominku jest znaczna. Przykładowo: z pewnością podważony zostanie koszt, w ramach którego przedsiębiorca podarował pracownikom telewizory czy elektryczne hulajnogi. Dlaczego?

Według interpretacji organów skarbowych, taki wydatek ma charakter reprezentacyjny, jego celem jest kreowanie wizerunku, a nie osiągnięcie przychodu. Warto więc uważać na to, co właściwie zamierzamy podarować pracownikom czy kontrahentom.

Impreza okolicznościowa: czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

I znów niestety nie ma tutaj jednoznacznego stanowiska. Generalnie urzędy zgadzają się, aby przedsiębiorcy zaliczali wydatki na organizację takich imprez do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko pod warunkiem, że udział w wydarzeniu wzięli wyłącznie pracownicy.

Jeśli natomiast na imprezę zostali zaproszeni kontrahenci, wówczas – według urzędników – ma ona charakter reprezentacyjny i nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie