Okulary dla pracownika: czy i kiedy pracodawca musi zrefundować ich zakup?

To oczywiste, że pracownik, który ma wadę wzroku, powinien wykonywać swoje obowiązki służbowe w okularach korekcyjnych. Jeśli jednak wada ujawni się lub pogłębi już w okresie zatrudnienia, to na pracodawcy będzie ciążyć obowiązek zrefundowania pracownikowi kosztu zakupu nowych szkieł. O szczegółach przeczytasz w naszym poradniku.

Podstawą badanie wzroku

Sytuacja nr. 1: pracownik udaje się na kontrolne badania lekarskie zlecone przez pracodawcę. W ich trakcie wychodzi na jaw, że ma wadę wzroku, która wymaga skorygowania przy pomocy okularów. Stosowna adnotacja zostaje wpisana do zaświadczenia o dopuszczeniu pracownika do wykonywania obowiązków na danym stanowisku.

Sytuacja nr. 2: pracownik zatrudnił się w firmie już w momencie noszenia okularów korekcyjnych. W pewnym momencie zaczął jednak gorzej widzieć i zaistniała konieczność zakupu mocniejszych szkieł. To również zostało potwierdzone podczas badania lekarskiego zleconego przez pracodawcę.

W obu tych sytuacjach na pracodawcy ciąży obowiązek zrefundowania zakupu okularów. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z przepisami dotyczy to wyłącznie pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki służbowe przed monitorem przez co najmniej połowę dobowego czasu pracy (czyli 4 godziny).

Okulary najdroższej marki? To nie przejdzie

Rzecz jasna nie jest tak, że pracownik może sobie wybrać luksusowy model okularów i zażądać od pracodawcy zrefundowania bardzo drogiego zakupu. Co prawda przepisy nie określają tutaj żadnych limitów, jednak zdrowy rozsądek podpowiada, że mówimy o okularach w wariancie podstawowym, niezbędnych do wykonywania obowiązków przy komputerze.

Co więcej, jeśli pracownik słabo widzi zarówno w dal, jak i z bliska, to pracodawca nie ma obowiązku refundowania mu zakupu znacznie droższych okularów progresywnych, ale wyłącznie takich, które są potrzebne do pracy przed monitorem komputerowym (tzw. minusów).

Wysokość refundacji kwestią umowną

Kodek pracy nie określa kwoty refundacji przysługującej pracownikowi. Należy to jednak ustalić w regulaminie firmowym, z którym pracownicy muszą się zapoznać. W interesie pracodawcy jest wskazanie zarówno refundacji kwotowej, jak i częstotliwości jej przyznawania.

Nie może być przecież tak, że pracownik będzie co pół roku występować o zwrot za zakup nowych szkieł i oprawek. Jedynym wyjątkiem jest tutaj sytuacja, gdy wzrok pracownika rzeczywiście pogarsza się w tak szybkim tempie.

Porada: Sprawdź jak skutecznie reklamować firmę... tutaj →
szczegółowy plan działań

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Poradniki dla firm1
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.