Jest długo zapowiada nowelizacja Kodeksu Pracy, która szczegółowo reguluje obowiązki pracodawcy w zakresie umożliwiania pracownikom pracy zdalnej. To, co do tej pory funkcjonowało na zasadzie ad hoc (wprowadzone w związku z pandemią), nareszcie zostało uporządkowane. Nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze pod koniec 2022 roku. Sprawdź najważniejsze zmiany.
Zgodnie z nowelizacją, pracodawca zyskał możliwość przeprowadzania kontroli pracy wykonywanej przez pracownika z domu. Pracodawca będzie mógł również nadzorować warunki BHP w miejscu pracy pracownika oraz przestrzeganie przez niego przepisów ochrony danych osobowych.
Nowelizacja nie zmieniła przepisu, który daje pracodawcy możliwość jednostronnego skierowania pracownika do pracy zdalnej. Taka możliwość obowiązuje w przypadku trwania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Co ważne, pracodawca będzie mógł skierować pracownika do pracy zdalnej również wtedy, gdy z powodu siły wyższej nie może zapewnić mu w miejscu zatrudnienia warunków pracy zgodnych z przepisami BHP.
Nowe przepisy regulują kwestię organizacji miejsca pracy zdalnej. Pracodawca będzie mógł udostępnić pracownikowi odpowiednie materiały i sprzęt lub – w uzgodnieniu z pracownikiem – zlecić mu korzystanie z własnego sprzętu, za co pracownik otrzyma ekwiwalent.
Ekwiwalent zostanie również wypłacony z tytułu kosztów ponoszonych przez pracownika na home office. Chodzi tutaj przede wszystkim o koszty energii i innych mediów. Pracodawca będzie wypłacać ekwiwalent proporcjonalnie do rzeczywiście poniesionych wydatków lub w formie uzgodnionego ryczałtu.
W myśl nowych przepisów pracownik nadal będzie mógł wnioskować o pracę zdalną, a pracodawca może odrzucić ten wniosek wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Jeśli chodzi o pracowników sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną, dzieckiem do 4. roku życia praz będących w ciąży, odmowa będzie możliwa tylko wtedy, gdy praca zdalna nie wchodzi w grę ze względu na jej rodzaj czy problemy z jej zorganizowaniem w domu pracownika.
Dodatkowo do przepisów wprowadzono pojęcie okazjonalnej pracy zdalnej. Pracownicy zyskali możliwość wnioskowania o home office w wymiarze 24 dni w roku kalendarzowym – jednak bez prawa do otrzymania ekwiwalentu za koszty poniesione przez pracownika.