Jak być dobrym szefem? 5 zasad, o których każdy lider musi pamiętać

Krzysztof Jagielski
21.09.2015

Właściciel firmy zwykle jest także szefem zespołu swoich pracowników. To spora odpowiedzialność, bo warunkiem dobrego funkcjonowania biznesu jest odpowiednie zarządzanie, motywowanie i wyznaczanie celów. Porażki pracowników rzutują na sytuację całej firmy. Często są one jednak konsekwencją błędów popełnionych przez szefa. Jak być dobrym szefem, aby zapracować sobie na silną pozycję przedsiębiorstwa? Mamy dla Was 5 praktycznych wskazówek.

5 odpowiedzi na pytanie, jak być dobrym szefem

  1. Właściwie dobieraj pracowników – wydaje się to oczywiste, ale w praktyce zadanie nie jest wcale proste. Dobry pracownik nie tylko powinien charakteryzować się solidną wiedzą i umiejętnościami, ale także odpowiednimi cechami osobowościowymi. Jeśli podczas rekrutacji będziemy kierować się tylko tzw. kompetencjami twardymi, a zlekceważymy miękkie (komunikatywność, radzenie sobie ze stresem, otwartość), to możemy zniszczyć atmosferę w zespole. Jeden, nawet świetny pracownik, który nie potrafi działać w grupie, jest elementem mającym bardzo zły wpływ na wyniki firmy.
  2. Motywuj, nie tylko finansowo – pracownicy pytani o to, dlaczego chcą zmienić pracodawcę, najczęściej wskazują oczywiście kwestie finansowe. Jednak bardzo często wymieniają również brak systemu motywacyjnego. Dlatego każda dobrze zarządzana firma powinna taki system wprowadzić, a co najważniejsze, konsekwentnie go stosować. Nie chodzi wyłącznie o pieniądze. Pracowników można motywować np. organizując szkolenia, wyjazdy integracyjne, fundując im pakiety medyczne czy sportowe, dofinansowując zakup podręczników dla dzieci etc. Koszt takiej motywacji bywa spory, ale należy patrzeć na niego w kategoriach zwiększenia efektywności pracy zespołu.
  3. Dokładnie wyznaczaj cele – wielu pracowników po pewnym czasie wpada w rutynę i ma bardzo nieprzyjemne wrażenie, że ich praca jest nieefektywna i nie przekłada się na konkretne korzyści dla firmy. To prosta droga do ich całkowitego zdemotywowania i pogorszenia wyników biznesowych. Choć brzmi to staroświecko, to pracownik lubi otrzymywać polecenia. Ale wyłącznie konkretne, ze wskazaniem, czego się od niego oczekuje i jaki jest cel tego działania. Dlatego należy tak zorganizować stanowiska pracy, aby zatrudnione na nich osoby dokładnie wiedziały, za co odpowiadają i z czego będą rozliczane. Warto im o tym cyklicznie przypominać lub modyfikować zakres zadań w miarę rozwoju konkretnego stanowiska.
  4. Bądź częścią zespołu – szef nie powinien być dla swoich pracowników kolegą, ponieważ w firmie musi panować jasna hierarchia. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby sam stał się dla swoich podwładnych wzorem. Idealna sytuacja to taka, w której szef jest specjalistą w dziedzinie, za którą odpowiadają jego pracownicy. Wówczas może służyć radą i buduje swój autorytet.
  5. Dbaj o rozwój biznesu – jeśli pracownicy widzą, że firma się rozwija, że realizuje coraz ambitniejsze kontrakty, że inwestuje w ludzi i zaplecze technologiczne, wówczas są silniej zmotywowani do dawania z siebie wszystkiego. Dlatego szef nie powinien dawać im do zrozumienia, że jest nasycony i nie oczekuje większej efektywności. Firma, która stoi w miejscu, potencjalnie może za chwilę zniknąć z rynku. Pracownicy się tego obawiają i będą wykorzystywać swój czas na szukanie innego zajęcia.

Bycie dobrym szefem to oczywiście pojęcie względne. Wielu pracownikom wystarczy przecież regularne otrzymywanie pensji i „święty spokój”, jednak taki model na dłuższą metę nie zapewnia im odpowiedniego poziomu motywacji. Możemy więc podsumować, że dobry szef musi przede wszystkim wymagać, ale nie tylko od pracowników – głównie od siebie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie