Czym jest onboarding i dlaczego powinieneś stosować go w Twojej firmie?

Mateusz Nowak
05.04.2019

Zatrudnienie nowego pracownika to ważne wydarzenie w życiu firmy. Przedsiębiorca oczekuje, że pozwoli to zwiększyć produktywność zakładu i tym samym przyczyni się do szybszego rozwoju działalności. Zanim jednak to nastąpi, nowy pracownik musi wdrożyć się w struktury firmy, co czasami zajmuje sporo czasu. Aby przyspieszyć ten proces warto zastosować koncepcję onboardingu.

Na czym polega onboarding?

Onboarding to w dosłownym tłumaczeniu płynne wprowadzenie pracownika do firmy. Ta koncepcja powstała jako odpowiedź na bardzo niekorzystne zjawisko. Mowa o długotrwałym procesie aklimatyzacji pracownika w nowym środowisku. Badania pokazują, że może ona zająć nawet 6 miesięcy. W tym czasie pracownik poznaje zasady panujące w przedsiębiorstwie, uczy się swojego zawodu, dostosowuje się do norm jakościowych, ale cały czas nie osiąga maksymalnej wydajności.

Specjaliści z zakresu HR doszli do wniosku, że po części jest to spowodowane chaotycznym wdrażaniem pracownika. Przełożeni wychodzą z założenia, że wystarczy wskazać stanowisko, przedstawić listę zadań, a reszta „zrobi się sama”. To tak nie działa. Pracownik musi nie tylko oswoić się z nowym zakresem obowiązków, ale także zapoznać się ze współpracownikami, strukturą firmy etc. To wymaga czasu.

Aby istotnie skrócić okres aklimatyzacji zaleca się stosowanie zasady onboardingu. Jej głównym założeniem jest to, aby bezpośredni przełożeni nowoprzyjętego pracownika poświęcili mu jak najwięcej uwagi i tym samym ułatwili rozpoczęcie nowego rozdziału w jego zawodowym życiu.

Ważne

Onboarding zaczyna się już tak naprawdę na etapie rekrutacji, gdy kandydatowi należy przedstawić szczegółowy zakres obowiązków, pokazać mu firmę i zwizualizować przyszłe stanowisko.

Elementy onboardingu

Choć może się wydawać, że cała koncepcja jest dość skomplikowana, to w rzeczywistości da się ją spokojnie dopasować do realiów panujących w danej firmie. W ramach onboardingu można np.:

  • Zorganizować dzień powitalny, podczas którego pracownik pozna swoich nowych kolegów i nie będzie od razu obciążony obowiązkami zawodowymi;
  • Przekazać pracownikowi teczkę z kompletem dokumentów, aby nie musiał sam biegać do działu kadr;
  • Wręczyć pracownikowi regulamin przedsiębiorstwa, by mógł jak najszybciej zapoznać się z podstawowymi zasadami;
  • Wskazać jedną osobę, która ma pomóc pracownikowi na początku jego przygody w nowej firmie;

Prawidłowo przeprowadzony onboarding bardzo ułatwia pracownikowi odnalezienie się w nowym środowisku i tym samym skraca okres aklimatyzacji, co szybko przyniesie firmie konkretne korzyści.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.