Możliwość zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej na maksymalnie 2 lata jest sporym udogodnieniem, z którego może skorzystać każdy przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. Ten czas pozwala np. porządnie zastanowić się nad dalszym kierunkiem rozwoju biznesu, bez ponoszenia bieżących kosztów (z tytułu chociażby składek do ZUS). Jak natomiast wygląda procedura wznowienia działalności gospodarczej? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.
Dopilnuj terminu!
Jak już wspomnieliśmy, przedsiębiorca może zawiesić działalność na maksymalnie 24 miesiące. Po tym czasie musi podjąć ostateczną decyzję: czy kontynuuje swoją przygodę w biznesie, czy likwiduje firmę. Warto wiedzieć, że wykreślenie z rejestru przedsiębiorców nie następuje automatycznie po upływie okresu zawieszenia!
Właściciel firmy może wskazać datę wznowienia działalności we wniosku o jej zawieszenie. Większość przedsiębiorców jednak tego nie robi. Dlatego w momencie, gdy zapada decyzja o kontynuowaniu prowadzenia biznesu, właściciel musi wypełnić formularz w systemie CEIDG i potwierdzić wniosek podpisem elektronicznym lub podczas osobistej wizyty w urzędzie gminy. We wniosku podaje się dokładną datę wznowienia działalności.
Pamiętaj
Wszelkie wnioski składane w systemie CEIDG są zwolnione z opłat administracyjnych.
Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie poinformuje o wznowieniu działalności i będzie ją prowadzić bez zgłoszenia? Jest to bardzo ryzykowne. Może skutkować np. wykreśleniem firmy z rejestru oraz oskarżeniem właściciela o prowadzenie nieewidencjonowanej działalności gospodarczej, za co grozi wysoka kara administracyjna.
Zgłoszenie do ZUS
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie musiał z tego tytułu opłacać składek do ZUS. Wraz ze wznowieniem oczywiście ten obowiązek znów się pojawia. Dlatego właściciel firmy musi zgłosić siebie jako płatnika składek i rzecz jasna zacząć je odprowadzać od kolejnego miesiąca prowadzenia działalności. Po dokonaniu zgłoszenia przedsiębiorca otrzyma z ZUS informację o tym, że ponownie podlega on obowiązkowi składkowemu.
Powiadom starych kontrahentów
Po ponownym rozkręceniu biznesu warto się przypomnieć kontrahentom, z którymi przedsiębiorca wcześniej współpracował. Być może będą oni zainteresowani kontynuowaniem relacji biznesowych, co na pewno ułatwi start po okresie zawieszenia.
Najważniejsze jest jednak to, aby tym razem nie popełnić starych błędów, które doprowadziły do tego, że przedsiębiorca musiał na tak długi czas wycofać się z działalności gospodarczej. Na pewno warto zainwestować w zbudowanie silniejszej, bardziej rozpoznawalnej marki, która nie będzie tak podatna na niekorzystne wydarzenia w branży. W razie ponownych problemów, zawieszenie nie będzie już ratunkiem – można z niego skorzystać tylko raz.