Rynek e-commerce w Polsce stale się rozwija i już dziś stanowi jeden z najatrakcyjniejszych sektorów przedsiębiorczości. Nie brakuje chętnych do założenia sklepu internetowego, którzy śnią sny o potędze i szybki zbudowaniu bardzo dochodowego biznesu. Większość z nich niestety ponosi na tym polu sromotną porażkę. Uruchomienie sklepu online jest proste, ale wywalczenie sobie sukcesu w branży e-commerce to zupełnie inna para kaloszy. Jakich typowych błędów musisz unikać?
Częstym błędem jest brak nakreślenia choćby wstępnej strategii prowadzenia sklepu. Przedsiębiorca nie wie, do kogo kieruje swoją ofertę, w efekcie czego stale ją rozszerza, by pozyskać jak najwięcej klientów. Problem w tym, że w ten sposób nie da się zbudować tożsamości sklepu. Klienci wolą kupować w sklepach specjalistycznych. Nie mają zaufania do sprzedawcy, który pod jedną marką oferuje np. foteliki dziecięce i kosmetyki z konopi.
To powszechny błąd, który w praktyce stanowi największą przeszkodę na drodze do osiągnięcia sukcesu w branży e-commerce. Sklep internetowy musi mieć jakąś markę. Najlepiej taką, która budzi pozytywne skojarzenia i cieszy się zaufaniem w grupie docelowej. Chodzi o to, aby klienci wybierali dany sklep nie dlatego, że jest w nim tanio, ale z powodu tego, że go znają, lubią czy po prostu jako pierwszy przychodzi im na myśl.
Aby osiągnąć taki efekt trzeba mocno zainwestować w wizerunek sklepu. Koszty są spore, co przeraża początkujących przedsiębiorców. Jednak oszczędzanie na marce nigdy nie kończy się dobrze.
Właścicielom sklepów online często się wydaje, że skoro coś działa u konkurencji, to wystarczy to tylko skopiować, a sukces przyjdzie sam. Niestety, jest dokładnie odwrotnie. Na ryku e-commerce panuje ogromna konkurencja, dlatego celem każdego e-sprzedawcy powinno być wyróżnienie swojego sklepu. Kopiowanie czyichś pomysłów temu przeczy.
Sklep internetowy można uruchomić za grosze – wystarczy przecież skorzystać z jakiegoś szablonu graficznego i platformy sprzedażowej. Nie jest to jednak sposób na to, aby zbudować mocną, dochodową markę. Prędzej czy później przedsiębiorca musi zainwestować w autorskie rozwiązania programistyczne i graficzne, które będą ściśle dopasowane do oczekiwań jego grupy docelowej.
Wciąż wielu początkujących e-sprzedawców wieży, że niskie ceny są najlepszym wabikiem na klientów. Tymczasem oczekiwania internetowych konsumentów się zmieniają. Dziś coraz więcej osób woli zapłacić nieco więcej, by w zamian otrzymać możliwość komfortowego zrobienia zakupów, gwarancję bezpieczeństwa transakcji oraz wsparcie sprzedawcy. Magia niskiej ceny już nie działa.