Rozliczanie składek ZUS w kosztach firmy

Krzysztof Jagielski
14.02.2019

Składki ZUS należą do największych obciążeń publicznoprawnych nakładanych na polskich przedsiębiorców. Na tle innych krajów europejskich są stosunkowo wysokie i – poza nielicznymi wyjątkami – niezależne od osiąganego przychodu. Oznacza  to,  że taką samą składkę zapłaci przedsiębiorca generują 1 milion złotych przychodu rocznie, jak i ten, który wypracuje dziesięciokrotnie mniejszy przychód. Jedynym pocieszeniem dla firm jest to, że składki ZUS można rozliczać w kosztach działalności. Trzeba tutaj jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Rozliczenie tylko opłaconych składek

To bardzo istotna informacja. Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczyć składki ZUS w swojej firmie, o ile rzeczywiście je opłacił. Z tego powodu biura księgowe bardzo często proszą swoich klientów o przekazywanie dowodów wpłat na konto ubezpieczyciela.

Jeśli przedsiębiorca unika opłacania składek, a jednocześnie rozlicza je w kosztach działalności, popełnia wykroczenie skarbowe. W przypadku kontroli zostanie więc na niego nałożony mandat, a także obowiązek zwrócenia niedopłaty podatku wraz z odsetkami.

Jakie składki ZUS możesz odliczyć?

Największym obciążeniem finansowym dla przedsiębiorstwa są składki społeczne. Można je natomiast ująć w kosztach działalności lub też odliczyć od osiągniętego dochodu. To pierwsze rozwiązanie jest korzystniejsze dla firm deklarujących stratę. Większość przedsiębiorców korzysta z tego drugiego rozwiązania.

Kolejną składką ZUS, którą można rozliczyć w działalności, jest Fundusz Pracy. Tutaj obligatoryjnie księguje się składkę w kosztach uzyskania przychodu (a więc rozlicza ją na bieżąco – miesięcznie lub kwartalnie).

Składka zdrowotna wynosi 9% podstawy wymiaru i rozlicza się ją w kosztach uzyskania przychodu. Należy przy tym pamiętać, że kosztem dla przedsiębiorcy nie jest cała składka, ale 7,75% podstawy wymiaru.

Co ze składkami płaconymi za innych?

Jeśli firma zatrudnia pracowników, to oczywiście odprowadza za nich składki do ZUS. Taki wydatek jest w całości zaliczany do kosztów uzyskania przychodu, a więc oczywiście może zostać rozliczony w działalności gospodarczej. Nieco inaczej wygląda to w przypadku składek opłacanych za osoby współpracujące z firmą, np. w oparciu o umowę zlecenie.

W takiej sytuacji składki zapłacone za  współpracownika również mogą zostać rozliczone w działalności gospodarczej, ale na takich samych zasadach, jakie obowiązują przedsiębiorcę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie