Jak zatrudnić małżonka w firmie?

Mariusz Siwko
12.04.2021

Zatrudnienie małżonka we własnej działalności jest dość popularnym rozwiązaniem w naszym kraju. Mnóstwo przedsiębiorstw to firmy rodzinne, prowadzone przez oboje małżonków. Chcąc zatrudnić np. żonę w swoim biznesie trzeba dopełnić kilku formalności. Najważniejsze kwestie wyjaśniamy w naszym poradniku.

Jaki rodzaj umowy?

Małżonka można zatrudnić w firmie na podstawie albo umowy o pracę, albo umowy zlecenie. Z podatkowego punktu widzenia korzystniejsza jest ta pierwsza opcja, o ile deklarujemy nieodpłatne zatrudnienie małżonka. Wówczas przedsiębiorca odprowadza za osobę współpracującą (małżonka) składki na ZUS na takich samych zasadach, jak za siebie.

Uwaga!

Osoba współpracująca nie może skorzystać z ulgi na start oraz preferencyjnego ZUS-u.

Jeśli decydujemy się zatrudnić małżonka na umowę zlecenie, to nie musimy zgłaszać go, jako osoby współpracującej. Składki na ubezpieczenie do ZUS są odprowadzane na dokładnie takiej samej zasadzie, jak w przypadku każdego innego zleceniobiorcy, w zależności od wysokości wynagrodzenia.

Co z wynagrodzeniem?

Wypłacając małżonkowi wynagrodzenie trzeba je oczywiście opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tym celu przedsiębiorca co miesiąc odprowadza zaliczki na PIT o wysyła odpowiednią deklarację do urzędu skarbowego na druku PIT-4R lub PIT-8AR, w zależności od rodzaju umowy.

Warto wiedzieć

Wynagrodzenie małżonka stanowi oczywiście koszt uzyskania przychodu przedsiębiorcy, który pomniejsza kwotę należnego podatku dochodowego.

Małżonkowi można nie płacić

Nieodpłatne zatrudnienie małżonka w firmie jest jak najbardziej możliwe i powszechnie stosowane. W takiej sytuacji nie powstaje przychód do opodatkowania (nadal jednak trzeba odprowadzać składki na ZUS). Co prawda skarbówka uznaje, że nieodpłatne wykonywanie pracy samo w sobie stanowi przychód przedsiębiorcy, ale nie jest to w naszym kraju opodatkowane.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie