W jakich sytuacjach opłaca się generować wyższe koszty pod koniec roku?

Mateusz Rąbalski
18.12.2018

Grudzień to zawsze taki moment, gdy wiele firm powoli szykuje się podsumowanie ostatniego roku działalności. Często okazuje się wówczas, że ostatni okres był świetny (zwłaszcza ma to miejsce w handlu), a co za tym idzie, w styczniu trzeba będzie zapłacić spory podatek dochodowy i VAT. Aby tego uniknąć, niektórzy przedsiębiorcy zaczynają „szukać kosztów”. W konkretnych sytuacjach może to być bardzo skuteczna taktyka.

Gdy sprzedaż w grudniu była bardzo wysoka

Z taką sytuacją najczęściej mają do czynienia sklepy, w tym internetowe. W handlu stacjonarnym i online grudzień jest zdecydowanie najlepszym miesiącem. Sprzedaż lawinowo rośnie, pieniądze spływają, ale to wkrótce będzie mieć swoje podatkowe konsekwencje.

Aby uniknąć nieprzyjemnie wysokiego podatku, warto pomyśleć o wygenerowaniu jakiegoś kosztu. Oczywiście przedsiębiorca musi mieć na niego pieniądze – kredytowanie kosztów jest mało rozsądnym pomysłem.

Należy przy tym pamiętać, aby zakup był uzasadniony i bezdyskusyjnie związany z prowadzoną działalnością. W przypadku sklepów świetnym sposobem na uniknięcie wysokiego podatku i spożytkowanie przychodów może być np. zakup nowej partii towaru.

Gdy szykuje się wpadnięcie w drugi próg podatkowy

Jeśli to był dla Ciebie bardzo dobry rok i już wiesz, że prawdopodobnie wpadniesz w drugi próg podatkowy (wówczas stawka rośnie do 32% ponad limit 85.528 zł), to jak najbardziej pomyśl o wygenerowaniu jakiegoś większego kosztu. Szkoda przecież oddawać więcej pieniędzy fiskusowi, skoro możesz po prostu kupić coś do firmy. O ile oczywiście masz na to pieniądze.

Wśród polskich przedsiębiorców najpopularniejszym sposobem na uniknięcie wpadnięcia w drugi próg podatkowy jest po prostu zakup samochodu. Stąd też pod koniec roku w salonach hula wiatr. Jest to jednak spory wydatek, dlatego zastanów się, czy nie potrzebujesz czegoś tańszego, np. nowego zestawu komputerowego czy wyposażenia biura.

Prosty sposób na wygenerowanie kosztów pod koniec roku

Jeśli naprawdę nie masz pomysłu na to, co kupić, by zostało to zaliczone jako koszt uzyskania przychodu, to skorzystaj z naszej rady. Świetnym rozwiązaniem będzie… opłacenie różnych usług stałych na rok z góry. Porozmawiaj z dostawcami, czy dopuszczają taką możliwość. Mamy tutaj na myśli wszelkie usługi abonamentowe.

Na rok z góry możesz opłacić chociażby:

  • Abonament telefoniczny;
  • Abonament za usługę hostingową;
  • Abonament za administrowanie stroną www;
  • Usługę prowadzenia bloga firmowego;

Jeśli z jakichś powodów nie możesz opłacić tych usług na rok z góry, to pomyśl, czy przypadkiem Twoja strona internetowa nie wymaga redesignu? A może w ogóle warto zainwestować w odświeżenie identyfikacji wizualnej marki? Decydując się na takie rozwiązanie nie tylko zyskasz koszt do obniżenia podatku, ale też wydasz pieniądze z sensem, co zaprocentuje już w następnym roku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie