
Pozycjonowanie marki na rynku to kluczowy etap brandingu. Każda marka musi wiedzieć, jak chce być postrzegana przez klientów – i nie chodzi tutaj o sztampowe, niewiele znaczące hasła, jak „profesjonalność” czy „kompetencyjność”. Pozycję marki definiuje to, czym chce i może się wyróżnić na tle konkurencji. Wokół tego należy budować całą strategię komunikacji, włączając w to identyfikację wizualną (logo), werbalną (nazwa, slogan) oraz merytoryczną (opis oferty). Przykłady popularnych pozycji marki w świadomości klientów omawiamy w naszym poradniku.
Ekspercka pozycja marki jest bardzo pożądana, ponieważ stanowi fundament wiarygodności biznesu. Marki postrzegane jako eksperci w swojej dziedzinie zachowują większą elastyczność w operowaniu cenami produktów i usług, nie musząc równać do najniższych stawek.
Na przeciwległym biegunie znajdują się marki, które w pełni świadomie pozycjonują się jako tanie. To nie jest zła strategia, o ile oczywiście marka ma pewność, że jest w stanie dyktować ceny na rynku lub potrafi przekonać klientów, że rzeczywiście jest najtańsza, nawet jeśli nie jest to prawda. Tak pozycjonują się m.in. dyskonty.
Chodzi tutaj o marki, które chcą być postrzegane jako „fajne”, bliskie swoim klientom, skracające dystans między biznesem a konsumentem. Tę strategię do perfekcji opanowały niektóre korporacje, takie jak chociażby Apple czy Nike, konsekwentnie stosując swobodną komunikację opartą o wywoływanie pozytywnych emocji.
Jest to doskonale znana strategia pozycjonująca, w której przodują marki luksusowe. Ich celem jest przekonanie klientów, że warto wybierać produkty takich marek ze względów czysto wizerunkowych. Cena, jakość czy użyteczność schodzą tutaj na drugi plan.
Marki bardzo chętnie pozycjonują się jako zaangażowane, podkreślając swoją troskę o rzeczy ważne, takie jak środowisko, przyszłość planety, bezpieczeństwo żywnościowe, edukacja, los osób z niepełnosprawnościami, wykluczonych etc.
Taką pozycję starają się wypracować marki, które adresują swoją ofertę do klientów priorytetowo traktujących bezpieczeństwo i szukających przewidywalnego partnera po biznesowej stronie. Przykładem mogą być chociażby kancelarie prawne, doradcy podatkowi i finansowi, doradcy inwestycyjni czy dostawcy usług płatniczych.