Sytuacje stresowe są powszechnym elementem naszej codzienności. Jesteśmy na nie narażeni w pracy, w domu, nawet uprawiając sport czy oddając się innym rozrywkom. Większość ludzi dość dobrze sobie z tym radzi, ale są pewne granice, po których przekroczeniu organizm zaczyna się buntować. Narażenie na zbyt silny stres jest jednym z kluczowych czynników ryzyka na stanowiskach pozornie bezpiecznych – chociażby biurowych czy managerskich. Dlatego w każdej firmie, w której zachodzą sytuacje stresowe, należy poświęcić temu tematowi szczególną uwagę.
Przede wszystkim może to spowodować rozwój poważnych chorób, które wykluczą pracownika z możliwości wykonywania obowiązków na dość długi czas. Mamy tutaj na myśli chociażby choroby wieńcowe, zawał, udar, ale także różnego rodzaju schorzenia psychiczne, jak depresja czy nerwica.
Stres jest również czynnikiem znacząco zwiększającym ryzyko wypadku przy pracy. Do pewnego stopnia stres działa motywująco, podnosi zdolności fizyczne pracownika i pozwala mu się skoncentrować na zadaniu. Jednak jeśli sytuacje stresogenne stają się codziennością, a nerwy pracownika są napięte do granic możliwości, ma to fatalny wpływ na jego reakcje psychofizyczne, sprzyja popełnianiu błędów, w tym takich, które prowadzą do groźnych zdarzeń – na przykład przy obsłudze maszyn.
Nie zapominajmy również o tym, że praca w ciągłym stresie prowadzi do wypalenia zawodowego. Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia już oficjalnej uznała je za chorobę. Od 2022 roku lekarze w Polsce będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie pracownikom, u których zostanie zdiagnozowane wypalenie zawodowe. Tym bardziej nie należy bagatelizować stresu, jako czynnika ryzyka w zakładzie pracy, co niestety jest w naszym kraju dość powszechne. Mało tego: niektórzy pracodawcy i managerowie wręcz uznają, że sytuacje stresogenne działają na zespół dyscyplinująco i motywująco, dlatego są sztucznie podtrzymywane. Nie tędy droga.
Nie wszyscy wiedzą, że w ograniczeniu sytuacji stresowych w zakładzie pracy mogą pomóc szkolenia BHP oraz profesjonalne doradztwo z tego zakresu. Jest to bowiem sposób na to, aby przekazać pracownikom wiedzę na temat bezpiecznego wykonywania swoich obowiązków i unikania ryzyka – a to, jak wiadomo, jest jednym z czynników stresogennych. Pracownik dobrze przygotowany do swojej pracy, mający prawidłowo zorganizowane stanowisko, jest dużo mniej narażony na stres.
Bardzo ciekawym pomysłem może być również zorganizowanie cyklu szkoleń, czy raczej warsztatów z psychologiem – zwłaszcza dla kadry managerskiej. Chodzi tutaj nie tylko o to, aby ograniczyć poziom stresu wśród pracowników na eksponowanych stanowiskach, ale także o nauczenie ich, jak powinni zarządzać podległym zespołem, by nie generować sytuacji stresowych.