Zawieszenie działalności spółki zarejestrowanej w KRS – wszystko, co musisz o tym wiedzieć

Marek Szydełko
23.09.2024

Nie wszyscy wiedzą, że prawo do zawieszenia działalności gospodarczej przysługuje – poza jednoosobowymi działalnościami (JDG) – także spółkom zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Podmioty te mogą zawiesić działalność z dowolnego powodu, najczęściej decydując się na to wtedy, gdy działalność napotyka na przejściowe trudności ekonomiczne lub chcąc przeczekać trudniejszy czas w swojej branży. Planując zawieszenie działalności spółki zarejestrowanej w KRS należy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które przybliżamy w naszym artykule.

Które spółki wpisane do KRS mogą zawiesić działalność?

Zawieszenie działalności jest dostępne dla spółek prawa handlowego, czyli:

  • Spółek osobowych – są to spółka jawna, partnerska, komandytowa oraz komandytowo-akcyjna.
  • Spółek kapitałowych – czyli spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.

Kiedy i na jak długo można zawiesić działalność spółki?

Podstawowy warunek dotyczy zatrudnienia. Spółka może zawiesić działalność tylko wtedy, jeśli nie zatrudnia pracowników (na umowę o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczą umowę o pracę).

Zawieszenie może trwać od minimum 30 dni do maksymalnie 24 miesięcy. Proces zawieszenia rozpoczyna się w dniu wskazanym we wniosku złożonym do KRS, jednak nie może on być wcześniejszy niż data złożenia wniosku. Również wznowienie działalności nie może nastąpić wcześniej niż data złożenia odpowiedniego wniosku.

Jak zawiesić działalność spółki?

Aby zawiesić działalność spółki, należy w pierwszej kolejności podjąć uchwałę o zawieszeniu działalności, która musi zawierać numer rejestrowy KRS, numer NIP, adres spółki oraz planowany okres zawieszenia.

W kolejnym kroku spółka składa wniosek o zawieszenie działalności w KRS za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych. Wniosek powinien być dołączony do uchwały o zawieszeniu spółki.

To warto wiedzieć:

Złożenie wniosku o zawieszenie działalności spółki jest zwolnione z opłaty sądowej.

Informacja o zawieszeniu jest publikowana w dziale 6 rejestru przedsiębiorców, ale nie jest ogłaszana w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Rozwiązanie umów z pracownikami

Przed zawieszeniem działalności spółka, która zatrudnia pracowników, musi rozwiązać z nimi wszystkie umowy o pracę. Dotyczy to również umów zawartych na zasadzie powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczych umów o pracę.

Ważne!

Nie trzeba natomiast rozwiązywać umów zlecenia ani umów o dzieło.

Spółka może zawiesić działalność, jeśli pracownicy przebywają na urlopach macierzyńskim, wychowawczym, rodzicielskim i nie łączą urlopu z pracą. Z kolei pracownicy powracający do pracy po urlopie mają prawo do wynagrodzenia za przestój do czasu zakończenia okresu zawieszenia działalności.

Zawieszenie działalności a ZUS

Nie ma obowiązku zgłaszania zawieszenia działalności do ZUS, ponieważ Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie wyrejestrowuje spółkę jako płatnika składek.

Nieco gorzej wygląda to w przypadku wspólników spółek osobowych, którzy są płatnikami składek na własne ubezpieczenia - oni muszą samodzielnie wyrejestrować się z ZUS. Dotyczy to również jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wspólnicy mogą dobrowolnie przystąpić do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych, jeśli nie mają innych tytułów do obowiązkowych ubezpieczeń.

Zawieszenie działalności spółki a podatki

Podczas zawieszenia działalności spółki osobowe (jawne, partnerskie) oraz kapitałowe (z o.o., akcyjne) są zwolnione z płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne nie odprowadzają również zaliczek na CIT.

Wspólnicy spółek osobowych muszą jednak złożyć roczne zeznania podatkowe, wskazując okres zawieszenia działalności.

Z kolei spółki kapitałowe, komandytowo-akcyjne oraz komandytowe muszą złożyć zeznanie CIT-8.

Co spółka może robić w trakcie zawieszenia działalności?

Podczas zawieszenia działalności spółka nie może – co oczywiste - prowadzić działalności gospodarczej ani generować bieżących przychodów. Może natomiast wykonywać czynności związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Oto przykłady takich czynności:

  • Przyjmowanie należności powstałych przed zawieszeniem działalności;
  • Zbywanie środków trwałych i wyposażenia spółki;
  • Regulowanie zobowiązań powstałych przed zawieszeniem działalności;
  • Uczestniczenie w postępowaniach administracyjnych, sądowych i podatkowych związanych ze sprawami spółki;
  • Składanie corocznych sprawozdań finansowych i prowadzenie księgowości.

Zawieszenie działalności a kasa fiskalna

Podczas zawieszenia działalności spółka nie musi wyrejestrowywać kasy fiskalnej ani dokonywać jej przeglądów technicznych, o ile nie prowadzi ewidencji sprzedaży. Jeśli jednak w trakcie zawieszenia dochodzi do sprzedaży majątku firmy na rzecz osób fizycznych lub rolników ryczałtowych, transakcje te muszą być zaewidencjonowane na kasie fiskalnej.

VAT w okresie zawieszenia

Podczas zawieszenia działalności spółka nie ma obowiązku składania deklaracji VAT za pełne okresy rozliczeniowe. Deklaracje muszą być natomiast złożone za miesiące lub kwartały, w których działalność była prowadzona nawet przez jeden dzień.

W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych lub innych czynności opodatkowanych w okresie zawieszenia, spółka musi złożyć odpowiednią deklarację VAT.

Wznowienie działalności po zawieszeniu

Jeżeli spółka sama nie wznowi działalności w ciągu 24 miesięcy, to nastąpi to automatycznie – jeśli zatem właściciele spółki stwierdzą, że nie chcą dalej prowadzić biznesu w dotychczasowej formule, to powinni trwale rozwiązać spółkę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie