Zakładamy warsztat samochodowy, który nie splajtuje w ciągu dwóch lat. Jak to zrobić?

Maciej Piwowski
01.10.2019

W Polsce działa około 80 tysięcy firm zajmujących się szeroko rozumianą mechaniką pojazdową. Są to zarówno autoryzowane stacje obsługi (ASO), jak i standardowe warsztaty, zakłady elektromechaniczne, montujące instalacje gazowe, specjalizujące się w regeneracji części samochodowych czy naprawach blacharsko-lakierniczych. Można odnieść wrażenie, że ta branża jest już mocno przesycona, ale w rzeczywistości nadal jest w niej miejsce na nowe warsztaty samochodowe. Jeśli chodzi Ci po głowie pomysł założenia takiej firmy, to nie licz na szczęście. Sukces biznesu zależy wyłącznie od podjętych przez Ciebie działań, które mają na celu wyróżnienie warsztatu na tle licznej konkurencji. Praktyczne wskazówki znajdziesz w naszym poradniku.

Dlaczego warsztaty samochodowe plajtują?

Głównym powodem jest oczywiście bardzo duża konkurencja. Nie lekceważmy jednak wpływu… Internetu. Szczęśliwie minęły już czasy, gdy zwykli partacze mogli przez lata oszukiwać klientów i całkiem nieźle prosperować. Obecnie niezadowolony właściciel samochodu nie ma żadnego problemu z opublikowaniem w sieci negatywnej opinii. Tymczasem, jak pokazują badania, nawet 7 na 10 konsumentów przed skorzystaniem z usługi szuka informacji o wykonawcy w Internecie.

W tytule tego poradnika wspomnieliśmy o dwuletnim okresie, często nazywanym „krytycznym”. Około 80% nowych firm zakładanych w Polsce plajtuje właśnie w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. Część zwija interes po rozliczeniu dotacji z urzędu pracy, część nie wytrzymuje ciężaru pełnych składek na ZUS, jeszcze inni potrzebują właśnie około dwóch lat na zorientowanie się, że prowadzenie biznesu nie jest dla nich. Z pewnością nie chcesz dołączyć do żadnej z tych grup, dlatego czytaj dalej.

Specjalizacja: bardzo dobry kierunek

Warsztaty samochodowe, które zajmują się wszystkimi markami aut, nie budzą dziś dużego zaufania. Producenci robią wiele, aby utrudnić zadanie niezależnym mechanikom – między innymi blokują dostęp do modułów diagnostycznych. Żaden prywatny warsztat nie może sobie natomiast pozwolić na wydanie ogromnych pieniędzy na zakup oprogramowania do samochodu każdej marki. Kierowcy doskonale o tym wiedzą i starają się korzystać z usług warsztatów specjalizujących się w danej marce.

Oczywiście owa specjalizacja bardzo często jest tylko zabiegiem marketingowym. Ważne jednak, że to działa. Przeciętny właściciel 10-letniego Opla szukający niezależnego warsztatu zawsze chętniej wybierze ten, który promuje się sloganem „Znamy Ople jak własną kieszeń” niż taki wykorzystujący hasło „U nas naprawisz każdy samochód”.

Zastanów się więc, jaka może być specjalizacja Twojego warsztatu. Być może rzeczywiście któreś marki szczególnie Ci „podchodzą”? Postaraj się także zrobić rozeznanie rynkowe. Możesz zajrzeć do ogólnodostępnych statystyk i sprawdzić, jakie marki motoryzacyjne najchętniej wybierają kierowcy z Twojego regionu.

Profesjonalna i funkcjonalna strona internetowa

Sprawa jest prosta: jeśli nie zainwestujesz w porządną witrynę internetową warsztatu, to już na starcie stoisz na gorszej pozycji. Powinieneś wykorzystać fakt, iż mnóstwo polskich warsztatów kompletnie bagatelizuje kwestię promowania wizerunku marki w sieci. Na takim tle wciąż łatwo jest się wyróżnić.

Myślisz, że Twoi klienci nie szukają warsztatów online? Pudło! Nie zapominaj, że pokolenie 30-40 letnich kierowców (a tacy będą Cię najczęściej odwiedzać) niewiele pamięta z czasów przed rewolucją internetową. Wyszukiwarka jest dla nich naturalnym miejscem poszukiwania usługodawców, dlatego musisz zadbać o obecność w sieci.

Przejrzyj sobie strony konkurencji. Już teraz możemy Ci powiedzieć, co je łączy: są byle jakie, nie przekazują żadnych konkretnych informacji, co w praktyce sprowadza się do tego, że użytkownik i tak musi zadzwonić lub osobiście pofatygować się do warsztatu, aby np. umówić wizytę. Ty zrób to inaczej.

Na stronie możesz umieścić np. wygodny moduł umawiania terminu naprawy czy dokonywania wstępnej wyceny online. Taki element bardzo zachęci użytkownika do skorzystania z Twojej oferty, ponieważ podobne rozwiązania nie są standardem w branży warsztatowej i możesz łatwo wywołać efekt pozytywnego zaskoczenia.

Pamiętaj!

Klient oceni Twój warsztat przez pryzmat wyglądu i funkcjonalności strony. Kiepska witryna = kiepski mechanik – nawet jeśli jest to opinia krzywdząca.

Zbudowanie wizerunku warsztatu samochodowego

Kwestia, którą warsztaty masowo bagatelizują. Tymczasem zaufany, atrakcyjny wizerunek marki (którą trzeba najpierw zbudować) znacząco ułatwia funkcjonowanie w tej branży. Nie będzie to żadna kryptoreklama, ale po prostu dobry przykład: spójrz na warsztat (dziś już sieć) MK4 Garage.

Z tą marką musieli się zetknąć wszyscy fani motoryzacji, którzy zaglądają na YouTube. MK4 Garage ma tam swój kanał, który przyciąga mnóstwo widzów i choć ma charakter stricte poradnikowy, to równocześnie świetnie promuje samą markę – to wręcz modelowy przykład doskonale zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii content marketingowej oraz video marketingowej.

Efekt jest taki, że z usług tego warsztatu korzystają dziś klienci z całej Polski, choć gros z nich nie wie przecież, czy pracujący tam mechanicy na pewno prawidłowo zdiagnozują problem. Przekonuje ich jednak wizerunek.

Powinieneś iść tym samym tropem, niekoniecznie inwestując w kanał na YouTube, za to na pewno w przemyślany branding warsztatu oraz działania content marketingowe – idealne dla firm z Twojej branży.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie