Najczęstsze błędy popełniane podczas sporządzania biznesplanu

Biznesplan to absolutna podstawa dla każdego początkującego przedsiębiorcy. Musisz go sporządzić, by wiedzieć, jakie są szanse na powodzenie Twojego pomysłu i co należy zrobić, aby osiągnąć sukces w branży. Wielu przedsiębiorców podchodzi jednak do tego tematu na zasadzie „jakoś to będzie”, co w kończy się bolesną porażką. Sporządzając biznesplan musisz uważać, by nie popełnić typowych błędów, przez które Twoja wizja prowadzenia firmy i tak się szybko posypie.

Tworzenie biznesplanu na kolanie

To podstawowy błąd, który najczęściej wynika z niedoceniania, jak ogromne znaczenie ma dobrze sporządzony biznesplan. Niektórzy przedsiębiorcy, szczególnie bardzo młodzi, bazują wyłącznie na swoim pozytywnym nastawieniu. Nie dostrzegają zagrożeń, roztaczają wizję szybkiego sukcesu i ogromnych dochodów.

W efekcie nie ma mowy o biznesplanie, ale o nierealnej laurce na cześć własnego pomysłu. Tworzenie biznesplanu może zająć wiele tygodni. Jeśli zrobiłeś to w godzinę, to z pewnością jest to tylko wydmuszka.

Zbyt optymistyczne założenia

Biznesplan jest po to, aby wiedzieć, jak reagować w razie porażek. Jeśli strategia została opracowana rzetelnie, przedsiębiorca będzie mieć pełne przekonanie, że podjęte przez niego działania w końcu przyniosą efekty.

Opieranie biznesplanu na nierealnych założeniach to prosta droga do narobienia sobie problemów. Jeśli założysz, że np. w pierwszym miesiącu działalności pozyskasz 1000 klientów, co jest niemal niewykonalne, szybko dopadnie Cię stres. Nie będziesz bowiem w stanie zrealizować planu, który od początku był zbyt optymistyczny.

Brak szczegółowego określenia grupy docelowej

To bardzo częsty błąd, który wynika z tego, że przedsiębiorca tak naprawdę nie wie, do kogo adresuje swoją ofertę. Zakładanie, że „jak jest bat, to i koń się znajdzie” to czysta naiwność. Musisz wiedzieć, kto jest Twoim klientem. W jakim jest wieku, gdzie najczęściej szuka produktów, ile jest gotowy na nie wydać, co może przykuć jego uwagę.

Bez tego nie będziesz w stanie zrealizować jakiejkolwiek kampanii promocyjnej, bo wszystkie Twoje działania będą trafiać w próżnię.

Powierzchowne traktowanie znaczenia marki

Kluczowym elementem biznesplanu powinno być wstępne opracowanie strategii budowania silnej, rozpoznawalnej marki. Takiej, która docelowo sama będzie sprzedawać, nawet bez konieczności inwestowania w zaawansowane działania reklamowe. Jeśli traktujesz temat marki po macoszemu, nie uwzględniasz w biznesplanie kosztów związanych z jej budową, to na pewno przegrasz z konkurencją.

Opracowanie biznesplanu tylko z pozoru jest prostą sprawą. Uwierz jednak, że jest wprost przeciwnie. Na tym etapie bardzo opłaca się więc skorzystać z pomocy fachowców, w tym doradców biznesowych, którzy bez sentymentów wskażą słabe punkty Twojego pomysłu i w ten sposób uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.