Kiedy idziesz na zakupy wcześniej sprawdzasz, co jest Ci potrzebne i robisz listę. Czy w takim razie uważasz, że rozsądnie byłoby brać się za zakładanie i rozwijanie firmy bez żadnego planu? Doświadczenie pokazuje, że większość przedsiębiorców zamykających swoje jednoosobowe działalności gospodarcze nie było w żaden sposób przygotowanych do ich prowadzenia. Zabrakło im podstawowej rzeczy: biznesplanu. Jeśli Ty także jeszcze go nie posiadasz, to posłuchaj dobrej rady i wstrzymaj się z założeniem firmy. Zacznij od napisania dobrego biznesplanu. Co powinno się w nim znaleźć? Przeczytaj w naszym artykule.
Użyjemy najprostszego argumentu: bez biznesplanu znacznie rośnie ryzyko, że Twoja firma nie przetrwa roku, maksymalnie 2 lat. Skąd to wiemy? Ponieważ nie będziesz mieć żadnych podstaw do tego, aby brnąć w swój biznes bez załamywania się początkowymi trudnościami. A te z pewnością się pojawią. Mając biznesplan możesz jednak zacisnąć zęby, bo dobrze wiesz, w jakim kierunku zmierzasz i co chcesz osiągnąć. Jest to Twoje oparcie i mapa, która zaprowadzi Cię do celu.
Zanim założysz firmę (co przecież jest bardzo łatwe i poradzi sobie z tym każdy) napisz biznesplan. Podejdź do tego poważnie, metodycznie, poświęć na to co najmniej kilka dni. Jeśli nie masz bladego pojęcia o biznesie i nie znasz kogoś, kto mógłby Ci pomóc, skorzystaj z doradztwa biznesowego – to będą naprawdę dobrze zainwestowane pieniądze.
Biznesplan pisze się w jeszcze jednym celu: aby uniknąć popełnienia jednego z największych błędów w życiu. Po analizie może się bowiem okazać, że Twój pomysł na firmę nie jest wart funta kłaków i lepiej porzucić go na tym etapie, zamiast w niego inwestować. Dobry biznesplan zawsze wykaże, że sprzedawanie lodu Eskimosom ma marne szanse powodzenia.
Pisząc w dużym skrócie: jest to plan Twojej firmy. W biznesplanie musisz zawrzeć wszystkie szczegóły dotyczące przyszłego przedsiębiorstwa, od pomysłu, przez jego realizację, aż po ewentualną zmianę koncepcji.
Taka analiza musi być naprawdę szczegółowa. Biznesplanem nie jest zwykłe zapisanie nazwy firmy i ogólnego profilu działalności. To próba przewidzenia, w jakim kierunku będzie rozwijany Twój biznes, jak będzie reagować na rynkowe zmiany, jak zachowa się konkurencja, czy grupa docelowa rzeczywiście potrzebuje tego, co chcesz zaoferować.
Kluczowym elementem biznesplanu jest natomiast oszacowanie, w jakim czasie firma ma osiągnąć sukces. Musisz przyjąć, że np. za 2 lata przestaniesz dokładać do biznesu, a zaczniesz na nim solidnie zarabiać. Dzięki temu nie będziesz się załamywać porażkami, nie zaskoczy Cię fakt, że budżet stopniowo topnieje. Będziesz wiedzieć, co właściwie robisz i po co.
W dobrym biznesplanie musi się znaleźć analiza:
Rada
Zachęcamy Cię, abyś nie korzystał z jakiegoś sztywnego wzorca – można ich znaleźć pełno w Internecie. Podejdź do sprawy kreatywnie i po prostu rozpisz swój pomysł na biznes na najmniejsze elementy.
Biznesplan warto zacząć od charakterystyki przedsiębiorstwa, która powinna zawierać podstawowe informacje na temat Twojego biznesu. W kolejnym kroku określ cele krótko- i długoterminowe, z których bezpośrednio będzie wynikać misja firmy. Dokładnie opisz swój wkład w biznes – zarówno ten, którym dysponujesz w tej chwili (np. komputer), jak i ten, który będzie potrzebny w przyszłości.
Zasoby. To niezwykle ważna część biznesplanu. Rzetelnie zastanów się nad tym, co będzie Ci potrzebne do prowadzenia firmy. Ustal koszt tych przedmiotów – również ewentualnego kredytu, który będziesz musiał zaciągnąć na zakup narzędzi pracy.
W biznesplanie musi się znaleźć charakterystyka produktu/usługi. Określ, czym Twoja oferta może się wyróżnić na rynku, w jaki sposób ma przyciągnąć klientów. Zastanów się nad ceną i ewentualnymi rabatami – nazywamy to polityką cenową. Przeanalizuj ofertę konkurencji i znajdź coś unikalnego w swoim produkcie/usłudze.
Koniecznie wykonaj analizę grupy docelowej, aby wiedzieć, do kogo właściwie adresujesz swoją ofertę. Wypisz potencjalne potrzeby klientów i zastanów się, w jaki sposób Twój produkt na nie odpowiada.
Biznesplan może, a wręcz powinien zawierać opis przewidywanych działań marketingowych, jakie podejmie Twoja firma. Nie zapominaj o podstawowych narzędziach, bez których w ogóle nie ma sensu wchodzić na rynek: stronie internetowej, elementach identyfikacji wizualnej, atrakcyjnej nazwie, sloganie reklamowym, graficznej prezentacji produktu itd.
W biznesplanie koniecznie musisz zawrzeć konkretne informacje na temat przewidywanego czasu realizacji każdego celu. Jest to bardzo ważne, bo pozwoli m. in. zaplanować budżet na rozwój firmy. Pamiętaj, że lepiej jest osiągnąć cel wcześniej niż później, dlatego nie snuj zbyt optymistycznych wizji.
Idealny biznesplan zawiera harmonogram na co najmniej 5 lat do przodu, jednak w przypadku małej firmy może to być perspektywa dwuletnia.
To absolutnie najważniejsza część biznesplanu. Musisz przecież wiedzieć, ile ta cała '”zabawa” będzie Cię kosztować. Analiza finansowa zakłada jednak nie tylko wypisanie wydatków firmy, ale także powinna zawierać informację na temat przewidywanej wartości przedsiębiorstwa po kilku latach.
Oczywiście prognozy w dużej części będą oparte na spekulacji, ale nie może to dotyczyć takich elementów analizy finansowej, jak: określenie progu rentowności, określenie źródła finansowania rozwoju, określenie stopy zwrotu kapitału.
Tworzenie biznesplanu zakończ napisaniem krótkiego streszczenia całej treści. To taka wisienka na torcie, która stanowi potwierdzenie wartości merytorycznej Twojego dzieła. Każdy potencjalny inwestor czy przedstawiciel banku zacznie od przeczytania streszczenia, dlatego poświęć dużo czasu na jego dopieszczenie.
Napisanie biznesplanu jest czasochłonne i zwyczajnie trudne, szczególnie dla osoby zaangażowanej emocjonalnie w swoją przyszłą firmę. Dlatego naprawdę rozważ skorzystanie z pomocy doświadczonego doradcy biznesowego, który otworzy Ci oczy na wiele spraw.
Artykuł powstał przy współpracy https://carted.pl/