Ile kosztuje założenie własnej firmy? Lista wydatków początkującego przedsiębiorcy

Maciej Piwowski
20.06.2018

Prowadzenie własnego biznesu może zagwarantować znacznie większe dochody niż praca na etacie. Druga strona tego medalu jest jednak „nieco” mniej atrakcyjna. Chodzi o koszty, z których istnienia nie każdy początkujący przedsiębiorca zdaje sobie sprawę. Chcąc założyć firmę musisz zaplanować pewien budżet na start. Jak wysoki? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości. Dowiedz się, ile właściwie kosztuje założenie własnej firmy.

Wpis do CEIDG

W momencie dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oficjalnie staniesz się przedsiębiorcą. Pamiętaj przy tym, że jest to usługa całkowicie darmowa. Nie musisz płacić za wpis, ani za wprowadzenie w nim jakichś zmian w przyszłości.

Uwaga!

Możesz się natknąć na oszustów, którzy zaproponują Ci „załatwienie wpisu do CEIDG” za opłatą. Nigdy nie korzystaj z takich usług.

Wpisu do CEIDG możesz dokonać bez wychodzenia z domu, korzystając przy tym z formularza elektronicznego. Jednak aby zakończyć cały proces z poziomu komputera, potrzebujesz podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego. Jeśli nie masz ani jednego, ani drugiego, musisz się niestety pofatygować do urzędu gminy i złożyć własnoręczny podpis pod wnioskiem.

Podsumowując: samo zarejestrowanie działalności gospodarczej jest darmowe, nie poniesiesz z tego tytułu żadnego kosztu. Wyjątek: decydujesz się na zawiązanie spółki prawa handlowego. W takiej sytuacji musisz uzyskać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, co kosztuje 500 złotych + 100 złotych za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Rejestracja dla celów VAT

Jeśli zdecydujesz się zostać płatnikiem VAT (a jest to bardzo korzystne z punktu widzenia przedsiębiorcy – umożliwia Ci chociażby obsługę większych kontrahentów, dla których faktura VAT jest jedyną akceptowalną formą rozliczenia), to musisz dokonać rejestracji w Urzędzie Skarbowym. Do 2014 roku taka „przyjemność” wiązała się z opłatą skarbową w wysokości 170 złotych.

Na szczęście przepisy się zmieniły. Obecnie rejestracja dla celów VAT jest całkowicie bezpłatna, a wszystko załatwisz w ciągu kilkunastu minut w okienku w urzędzie. Oczywiście pod warunkiem, że nie będzie kolejek. Zgłoszenia dokonuje się na druku VAT-R – obowiązek ten dotyczy także przedsiębiorców, którzy chcą uzyskać unijny numer rejestracji dla celów VAT (tzw. VAT unijny).

Podsumowując: rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna. Nie poniesiesz żadnej opłaty skarbowej, ponieważ ta została zniesiona od 2015 roku.

Zgłoszenie do ubezpieczeń

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w ciągu 7 dni od momentu rejestracji wpisu w CEIDG. W tym celu musisz się pofatygować do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Składasz tam druki:

  • ZUS ZUA – jeśli zamierzasz opłacać składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
  • ZUS ZZA – jeśli będziesz opłacać wyłącznie składki zdrowotne (bo np. jednocześnie pracujesz na etacie i składki społeczne opłaca za Ciebie pracodawca);

Podsumowując: zarejestrowanie się jako płatnik składek w ZUS jest całkowicie darmowe. Nie poniesiesz żadnej opłaty za sporządzenie i przyjęcie wniosku, a także za wydanie potwierdzenia rejestracji.

Uzyskanie licencji

Wybrane rodzaje działalności gospodarczej wymagają uzyskania licencji, koncesji, ewentualnie muszą zostać wpisane do rejestru działalności regulowanej. Dotyczy to chociażby sprzedaży alkoholu, obrotu materiałami niebezpiecznymi czy posiadania taksówki. Jeśli zamierzasz prowadzić tzw. działalność reglamentowaną, musisz się liczyć z opłatą za wydanie stosownego pozwolenia.

Wysokość opłaty zależy od rodzaju działalności. Może wynieść kilkaset, ale równie dobrze kilka tysięcy złotych.

Podsumowując: uzyskanie licencji na prowadzenie działalności reglamentowanej jest płatne. Nie ma jednej stawki: wysokość opłaty jest uzależniona od charakteru działalności.

Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego

W szczególnych przypadkach przedsiębiorca musi uzyskać różne zaświadczenia wydawane przez Urząd Skarbowy. Przykładem jest zaświadczenie o niekaralności czy o niezaleganiu z podatkami. Takie dokumenty są potrzebne chociażby do tego, by móc założyć spółkę zajmującą się działalnością w obszarze hazardu. Wydanie zaświadczenia wiąże się z opłatą skarbową.

Podsumowując: koszt uzyskania dodatkowego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego waha się od 30 do 50 złotych za sztukę.

Konto bankowe

Polscy przedsiębiorcy nie mają obowiązku posiadania konta firmowego w banku. Nie zmienia to jednak faktu, że zdecydowanie warto je założyć (chociażby po to, aby łatwiej zarządzać budżetem firmy). Oferta rachunków dla przedsiębiorców jest ogromna. W każdym banku masz do wyboru kilka rodzajów kont, dlatego nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem tego, które będzie najlepiej odpowiadać na potrzeby Twojego biznesu.

Jeśli chcesz ograniczyć koszty prowadzenia działalności, poszukaj rachunku darmowego. Uważaj jednak! Banki często oferują bezpłatne prowadzenie konta, ale pobierają dodatkowe opłaty np. za przelewy czy korzystanie z karty.

Podsumowując: koszt rachunku firmowego wynosi od 0 do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jeśli masz minimalne wymagania wobec konta, spokojnie poprzestań na opcji bezpłatnej.

Pieczątka firmowa

Jej posiadanie także jest dobrowolne. Nie masz obowiązku wyrabiania pieczątki firmowej i rzeczywiście może się okazać, że nie będzie Ci ona do niczego potrzebna. Jeśli jednak zamierzasz wystawiać faktury w formie papierowej lub wymieniać dokumenty z klientami, zalecamy zainwestowanie w pieczątkę. Uwiarygadnia ona biznes i stanowi ważny element budowania zaufania do firmy. Koszt wyrobienia pieczątki nie jest wysoki.

Podsumowując: za pieczątkę firmową zapłacisz od około 20 do 100 złotych. Wszystko zależy od liczby wierszy oraz jakości samej pieczątki.

Logo

Nie ma mowy, aby prowadzić poważny biznes bez dbałości o wizerunek marki. Jego kluczowym elementem jest oczywiście znak firmowy, czyli logo. Komunikuje ono wartości marki, zdradza jej profil, powinno także budzić pozytywne uczucia u klientów. Nie masz więc chyba wątpliwości, że na projekcie logo nie wolno oszczędzać. Koszt jego produkcji może być znaczny, ale im lepszy projekt, tym większe szanse na zbudowanie naprawdę rozpoznawalnej marki.

Podsumowując: profesjonalny projekt logo, przygotowany przez zawodowe studio graficzne, kosztuje od około 499 złotych netto. Nawet nie zawracaj sobie głowy ofertami na poziomie 100-150 złotych. W tej cenie nie otrzymasz niczego wartościowego.

Strona internetowa

Jest po prostu niezbędna i zawsze musisz uwzględnić koszt jej produkcji w budżecie na start firmy. Strona internetowa to wirtualna wizytówka Twojego biznesu. Od jej jakości w dużej mierze zależy to, czy klienci w ogóle będą chcieli poznać szczegóły Twojej oferty i nawiązać z Tobą kontakt. Strona musi być funkcjonalna i nowoczesna. Ma ona bezpośredni wpływ na wizerunek marki. Na jej produkcji nie można oszczędzać i należy zlecić te prace doświadczonej, profesjonalnej agencji interaktywnej.

Podsumowując: koszt stworzenia strony internetowej, za którą nie będziesz musiał się wstydzić, startuje z poziomu około 1399 złotych netto. Jeśli chcesz mieć witrynę, która natychmiast wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji, licz się z wydatkiem od około 4-5 tysięcy złotych wzwyż.

Pozostałe wydatki na marketing

Masz już logo i stronę, ale to za mało, aby na poważnie móc myśleć o dotarciu z ofertą do klientów. Będą Ci potrzebne choćby podstawowe działania marketingowe. Nie odkładaj ich na później, bo tutaj nie ma na co czekać.

Jeśli Twój budżet jest bardzo skromny, przede wszystkim skup się na zwiększaniu zasięgu strony w wyszukiwarce. Zainwestuj w profesjonalne teksty, zleć prowadzenie bloga, publikuj artykuły sponsorowane – content marketing to najlepszy wybór dla Ciebie. W przyszłości możesz pomyśleć o innych, droższych formach reklamy.

Podsumowując: na najprostsze działania z zakresu content marketingu przygotuj sobie minimum 500-600 złotych netto miesięcznie.

Oczywiście to nie koniec. Twój budżet uszczuplą też wydatki związane z chociażby wynajęciem biura czy obsługą księgową. Więcej o nich przeczytasz w naszym poradniku na temat bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie