Firma zarządzająca nieruchomościami – czy to biznes dla Ciebie?

Maciej Piwowski
27.04.2021

Zarządzanie nieruchomościami jest przykładem działalności gospodarczej, która w ostatnich latach niesamowicie się rozwija. Coraz więcej Polaków inwestuje w nieruchomości na wynajem, przybywa również budynków wielorodzinnych, które nie podlegają pod zarząd spółdzielczy. Zapotrzebowanie na takie usługi jest więc ogromne i to się nie zmieni jeszcze przez wiele lat. Czy to zatem idealny pomysł na biznes? Tak, o ile masz ku temu konkretne predyspozycje. Wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika.

Co trzeba umieć, aby być zarządcą nieruchomości?

Od zarządcy nieruchomości wymaga się przede wszystkim szeregu kompetencji miękkich, których trudno jest się nauczyć w szkole czy na studiach. Wynikają one po prostu z cech charakteru. Idealny zarządca musi być:

  • obowiązkowy i odpowiedzialny,
  • skrupulatny,
  • świetnie zorganizowany,
  • umieć pracować z ludźmi,
  • dobrze radzić sobie ze stresem,
  • mieć tzw. grubą skórę.

Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwa praca, ponieważ prędzej czy później zarządca nieruchomości znajdzie się w sytuacji konfliktowej, którą będzie musiał umiejętnie rozwiązać – na przykład uzyskać czynsz dla swojego klienta od niesubordynowanego lokatora.

Oczywiście zarządca musi się również doskonale orientować w przepisach lokatorskich oraz budowlanych, a także mieć doświadczenie na rynku nieruchomości. Jest to idealna praca np. dla byłych agentów nieruchomości czy inspektorów budowlanych.

Co należy do obowiązków zarządcy nieruchomości?

Klienci wynajmujący firmy zarządzające nieruchomościami zwykle oczekują kompleksowej obsługi i chcą scedować na przedsiębiorcę wszystkie obowiązki bezpośrednio lub pośrednio związane z czerpaniem zysków z wynajmu.

Jednak wśród klientów zarządców nieruchomości znajdują się także wspólnoty mieszkaniowe, a coraz częściej również spółdzielnie. Usługi zarządcze świadczone w ramach outsourcingu pozwalają maksymalnie ograniczyć zaangażowanie lokatorów w m.in. przeprowadzanie niezbędnych napraw czy rozliczanie wspólnego budżetu.

Jeśli chodzi o te najpopularniejsze usługi świadczone przez firmy zarządzające nieruchomościami, to można tutaj wymienić m.in.:

  • pobieranie czynszów od lokatorów,
  • zarządzanie wydatkami na utrzymanie części wspólnych nieruchomości,
  • negocjowanie umów z wykonawcami, np. ekipami remontowymi,
  • reagowanie na zgłaszanie usterek,
  • rozwiązywanie problemów mieszkańców,
  • dbanie o właściwe utrzymanie nieruchomości, w tym terenów zielonych, parkingów, instalacji etc.,
  • opracowywanie planów inwestycyjnych.

Zakres obowiązków zarządcy nieruchomości może być właściwie dowolny i ustalony indywidualnie z klientem, a następnie precyzyjnie określony w umowie.

Zarządca nieruchomości – potrzebna licencja?

Nie musisz mieć żadnego specjalnego pozwolenia, aby założyć i prowadzić firmę zarządzającą nieruchomościami. W 2013 roku ten zawód został zderegulowany, co oznacza, że zarządcy nieruchomości nie potrzebują już licencji. Muszą mieć jedynie wiedzę i umiejętności pozwalające na profesjonalne świadczenie tego typu usług, czego jednak nikt nie weryfikuje – oczywiście poza klientami.

Musisz natomiast założyć działalność gospodarczą. Firmę zarządzającą nieruchomościami możesz prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki prawa handlowego.

Uwaga!

Wykluczone jest jedynie prowadzenie takiej firmy w ramach spółki partnerskiej.

Dostępne są dla Ciebie wszystkie formy opodatkowania działalności, w tym zasady ogólne (skala podatkowa), ryczałt czy podatek liniowy. Wybór warto wcześniej skonsultować z doradcą podatkowym, który podpowie Ci, jaki sposób rozliczania się z fiskusem będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.

Czy zarządca nieruchomości musi być vatowcem?

Jeśli nie przekroczysz przychodu w wysokości 200 000 złotych rocznie, to nie musisz rejestrować się jako płatnik VAT. Na pewno jednak warto się na to zdecydować, ponieważ część Twoich potencjalnych klientów będzie oczekiwać wystawiania przez Ciebie faktury VAT (jest to korzystne dla przedsiębiorców).

Obowiązkowe ubezpieczenie

Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć o tym, że po założeniu firmy zarządzającej nieruchomościami musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenie z tytułu odpowiedzialności cywilnej. Zadziała ono w momencie, gdy niecelowo wyrządzisz swojemu klientowi lub jego lokatorom jakąś szkodę, na przykład w wyniku zaniechania – nie zareagujesz na czas na zgłoszenie o nieszczelnej rurze w mieszkaniu czy niesprawnej wentylacji itp.  

Pamiętaj natomiast, że takie ubezpieczenie nie pokryje kosztu kar umownych naliczonych przez klienta za np. opóźnienia czy niedostateczną ściągalność czynszów. 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.