Trudna sytuacja na rynku pracy ma fatalny wpływ na kondycję polskich przedsiębiorstw. Gdyby nie pracownicy ze Wschodu, nasza gospodarka byłaby w niemałych tarapatach. Oczywiście jedne firmy radzą sobie w tych realiach lepiej, inne gorzej. Jeśli Twoja należy do tej drugiej grupy i masz bardzo poważne trudności ze znalezieniem ludzi do pracy, przeczytaj nasz poradnik. Problem może tkwić nie tylko w niskim bezrobociu.
To bardzo poważny problem, który będzie mieć długofalowe konsekwencje. W dobie Internetu negatywna opinia o pracodawcy może się roznieść z prędkością błyskawicy i trafić do ogromnej grupy osób potencjalnie zainteresowanych podjęciem zatrudnienia w Twojej firmie. Koniecznie więc zleć wykonanie audytu PR, który da Ci odpowiedź na pytanie, jak postrzegana jest Twoja marka w sieci. Jeśli dominują głosy krytyczne, trzeba będzie podjąć działania PR w celu odwrócenia tendencji.
Co jest gorszego od negatywnych opinii na temat pracodawcy? Brak jakichkolwiek opinii! Jeśli do tej pory nie zadbałeś o zbudowanie wiarygodnego i atrakcyjnego wizerunku marki, to nie dziw się, że przegrywasz wyścig o pracowników z konkurencją. Dziś osoby szukające pracy zwracają uwagę nie tylko na wysokość pensji, ale też prestiż danego miejsca zatrudnienia i perspektywy rozwoju zawodowego. Jeśli Twoja firma jest anonimowa, to nigdy nie będzie pracodawcą pierwszego czy nawet drugiego wyboru.
Powód prozaiczny, ale bardzo ważny. Koniecznie spróbuj się dowiedzieć, jakie warunki zatrudnienia oferuje Twoja konkurencja. Być może to już najwyższy czas, aby zainwestować w wyższe pensje, atrakcyjniejsze bonusy czy całe pakiety pozapłacowe dla pracowników? Oszczędzając na ludziach, czyli fundamencie firmy, nie będziesz atrakcyjnym pracodawcą, co w dalszej perspektywie fatalnie odbije się na kondycji Twojego biznesu.
Pisząc o elastyczności mamy na myśli gotowość do zapewnienia pracownikom warunków, jakie powoli stają się standardem. Być może osoby potencjalnie zainteresowane podjęciem zatrudnienia w Twojej firmie odstrasza to, że wyznaczasz bardzo sztywne kryteria i tworzysz hermetyczne środowisko pracy? Zastanów się, czy np. nie możesz wprowadzić elastycznego czasu pracy, który jest dziś bardzo pożądany przez pracowników. Podobnie jest z modelem pracy zdalnej, klarowną ścieżką awansu czy dostępem do nowoczesnych narzędzi i realizowaniem ambitnych projektów.