Faktura VAT jest podstawowym dokumentem umożliwiającym rozliczenie jakiegoś zakupu w kosztach prowadzenia działalności gospodarczej. Każdy przedsiębiorca w ciągu roku księguje setki, jeśli nie tysiące takich dokumentów. Może się natomiast zdarzyć, że wystawca popełni błąd, przez który faktura będzie niekompletna. Jedną z najczęściej popełnianych pomyłek jest brak NIP na fakturze zakupowej. Co zrobić w takiej sytuacji? Podpowiedzi znajdziesz w naszym poradniku.
Jeśli na fakturze zakupowej nie ma wszystkich elementów wymienionych w ustawie o VAT, to przedsiębiorca nie będzie mógł zaksięgować jej w swojej działalności gospodarczej, a tym samym nie zyska kosztu prowadzenia działalności i nie odliczy podatku VAT oraz podatku dochodowego. Z księgowego punktu widzenia taki dokument jest po prostu bezwartościowy.
Bardzo ważne jest przy tym, aby nie próbować naginać faktów i nie wprowadzać organu podatkowego w błąd. Jeśli pomimo niekompletności faktury przedsiębiorca zaliczy widniejącą na niej kwotę netto i VAT do kosztów prowadzenia działalności, a kontrola to wykaże, właściciel firmy może zostać oskarżony o wykroczenie lub nawet przestępstwo skarbowe.
Brak NIP na fakturze nie jest jedynym przypadkiem, w którym nie można odliczyć podatku VAT od transakcji. Dotyczy to również sytuacji, gdy:
Jeśli faktura ma zostać zaksięgowana i rozliczona w działalności, to trzeba wystąpić do sprzedawcy o wystawienia korekty (z uzasadnieniem braku numeru NIP na pierwotnej fakturze) lub o ponowne wystawienie faktury już zawierającej potrzebny numer identyfikacji podatkowej.
Posiadając notę korygującą, ewentualnie fakturę bez wcześniej wady, będzie można już bez przeszkód zaliczyć widniejącą na niej kwotę netto oraz kwotę podatku VAT do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.