Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system e-Doręczeń, który stanie się standardem w komunikacji z administracją publiczną. Ten elektroniczny odpowiednik listu poleconego z potwierdzeniem odbioru ma znacząco ułatwić przedsiębiorcom (i nie tylko) załatwianie spraw urzędowych. Zapraszamy po szczegóły.
E-Doręczenia umożliwiają przesyłanie i odbieranie dokumentów urzędowych w formie elektronicznej, co eliminuje konieczność wizyt w urzędach czy na poczcie. Dokumenty przesyłane tym kanałem będą miały pełną moc prawną, a korzystanie z usługi będzie całkowicie bezpłatne.
Od stycznia 2025 roku e-Doręczenia będą stosowane przez:
Urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe;
Urzędy skarbowe, ZUS, KRUS;
Szpitale, przychodnie, instytucje edukacyjne;
Ministerstwa i instytucje pomocy społecznej.
Obowiązek posiadania skrzynki e-Doręczeń będą mieli m.in. notariusze, adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi. Instytucje wymiaru sprawiedliwości (np. sądy) wdrożą system do 2029 roku.
Skrzynkę e-Doręczeń można założyć na portalu mObywatel.gov.pl. Proces jest prosty i wymaga wypełnienia krótkiego wniosku online. Poradzi sobie z tym każdy, kto choć raz np. zakładał konto bankowe przez Internet.
System doceni każdy przedsiębiorca, któremu dziś zdarza się czekać w kolejce na poczcie, aby odebrać list polecony np. z urzędu skarbowego. Dzięki komunikacji elektronicznej zaoszczędzimy mnóstwo czasu. Zyskamy możliwość odbierania i wysyłania dokumentów z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu. Taka forma komunikacji jest również bezpieczniejsza, szybsza, a poza tym będzie mieć dokładnie taką samą wartość i sprawczość jak tradycyjne listy polecone.
System e-Doręczeń w przyszłości ma być rozszerzany o kolejne instytucje, zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne.