Jakich błędów unikać przy wdrożeniu CRM?

Jerzy Biernacki
08.03.2021

Wdrożenie systemu CRM to najważniejszy etap na drodze do efektywnej automatyzacji procesu obsługi klienta. Nieodpowiednia implementacja nie pozwoli bowiem na sprawne korzystanie ze wszystkich funkcjonalności oprogramowania, co w konsekwencji może skutkować pogorszeniem wyników finansowych firmy. Jakich błędów unikać przy wdrożeniu CRM? Podpowiadamy.

Skuteczne wdrożenie systemu CRM to gwarancja sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Afiliacja programu nie jest jednak łatwym zadaniem. Nie tylko wymaga solidnego przygotowania, ale również  zaangażowania całego zespołu. Lista najczęściej popełnianych błędów przy adaptacji narzędzia wspomagającego proces customer relationship management pomoże w prawidłowym wdrożeniu systemu i wskaże, na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę.

1. Brak planu wdrożenia

Osoby odpowiedzialne za wdrożenie systemu CRM bardzo często pomijają etap przygotowań do implementacji systemu - nie określają potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie usprawnienia procesu obsługi klientów, nie przeprowadzają audytu firmy, nie określają celu ani planu wdrożenia. Wybór programu CRM nie jest poprzedzony rzetelną analizą przedwdrożeniową, czego skutkiem może być niekompatybilność oprogramowania. Nierzadko zdarza się, że zakup programu ogranicza się jedynie do wykupienia licencji, brakuje jednak odpowiedniego harmonogramu dostosowania narzędzia do przedsiębiorstwa.

Wskazówka: Budowa pozytywnych relacji z klientami wymaga wcześniejszego przeprowadzenia analizy profilu działalności firmy. Warto w tym celu odpowiedzieć na pytania - jak chcemy budować relacje z nabywcami naszych usług lub produktów, jak wygląda modelowy proces sprzedażowy firmy, jak zapewnić wsparcie pracownikom. Przy wyborze odpowiedniego oprogramowania warto wziąć pod uwagę wsparcie profesjonalistów w zakresie wdrożenia systemu - wiele firm oferujących narzędzia wspierające automatyzację procesu obsługi klientów oferuje pomoc dedykowanych specjalistów, a jednym z nich jest program CRM ESTI

2. Brak zaangażowania pracowników

W procesie wdrożenia programu CRM powinny brać udział osoby, które będą na co dzień korzystać z narzędzia. To właśnie dlatego, jeszcze przed afiliacją oprogramowania warto przedstawić zespołowi harmonogram wprowadzania zmian tak, aby były one jasne i zrozumiałe dla każdego pracownika. Brak jasno skomunikowanej wizji wdrożenia może wzbudzać niechęć do wprowadzenia modyfikacji dotychczasowych działań i w konsekwencji skutkować brakiem zaangażowania członków zespołu.

Wskazówka: Przed wdrożeniem oprogramowania warto podpytać pracowników o doświadczenia związane z afiliacją programów wspierających CRM i wytypować lidera odpowiedzialnego za sprawną implementację narzędzia.

3. Brak testów narzędzia

Personalizacja programu CRM i próba dostosowania narzędzia do potrzeb przedsiębiorstwa - nie na odwrót - wymaga uwzględnienia okresu przeznaczonego na testy. To najlepszy czas na sprawdzenie w jakim stopniu narzędzie odpowiada potrzebom firmy i naniesienie ewentualnych poprawek.

Wskazówka: Przed podjęciem finalnej decyzji należy przetestować narzędzie aby zyskać pewność, że będzie w 100% odpowiadało na potrzeby przedsiębiorstwa. To właśnie dlatego, przy wyborze dedykowanego programu warto brać pod uwagę te firmy, które oferują możliwość przeprowadzenia testów przed podpisaniem długoterminowej umowy. 

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.